Mainos

Junien tupakkakielto ajoi tupakoijat laiturille – "Myöhästymisten syyt muualla"

"Tervetuloa savuttomalle junamatkalle Joensuusta Helsinkiin, jossa aikataulun mukaan olemme kello 23.08. Lappeenrannasta lähdemme aikataulusta myöhässä 7 minuuttia. Tupakoijille tiedoksi, että ihan kaikilla asemilla ei tarvitse käydä tupakalla."

Tässä kuvitteellinen, mutta totuutta varsin läheltä liippaava kuulutus VR:n kaukojunassa.

Kaukojunien tupakkakielto on ajanut pitkämatkalaiset asemalaitureille tupakalle. Junien kulkua se ei ole VR:n mukaan juuri hidastanut, mutta konduktööreille tupakoijien paimentamisesta on tullut uutta työsarkaa.

Kaikki kaukoliikenteen junat muuttuivat savuttomiksi kesäkuun alussa. Sen jälkeen niin tavallisen kuin sähkötupakankin polttaminen on ollut kiellettyä kaikissa Suomen junissa. Sähkötupakointi on kielletty VR:n mukaan siksi, että sähkösavuke muistuttaa niin paljon oikeaa ja voi herättää kysymyksiä, miksi joku saa polttaa ja joku toinen ei.

Tupakan himo ei kysy paikkaa eikä aikaa

VR-yhtymän viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo, että palaute savuttomuuteen siirtymisestä on ollut pääsääntöisesti positiivista.

– Myös tupakkamiehet ja -naiset ovat enimmäkseen kiitelleet muutosta, Heijari sanoo.

Toisaalta konduktöörit ovat saaneet yhä useammin vastata kyselyihin siitä, missä välissä ehtii käydä asemalaiturilla tupakalla.

– Etenkin pitkän matkan junat seisovat asemalla 5–10 minuuttia. Siinä vaiheessa ehtii käydä ulkona joko jaloittelemassa tai tupakoimassa. Totta kai on ollut niitäkin tilanteita, joissa tupakan himo on iskenyt siellä, missä pysähdystä ei ole.

Konduktöörit joutuvat pitämään huolen siitä, että laiturille tupakkaa polttamaan muistavat tulla takaisin.

– Konduktööri puhaltaa junan lähtiessä aina pilliin ja näin laiturilla olijat huomaavat, että on viimeistään aika tumpata ja hypätä kyytiin.

Jos tupakoija unohtuu asemalle konduktöörin pillin vihellyksestä huolimatta, se on hänen omalla vastuullaan – vaikka matkavarat ja päällysvaatteetkin lähtisivät junan matkassa eteenpäin. VR ei ole tapauksissa korvausvelvollinen.

"Junien myöhästymisten syyt ihan jossain muualla"

Heijarin mukaan tupakoijia ei voi syyttää junien myöhästelystä. Jos juna on kuitenkin myöhässä jo valmiiksi, myös ylimääräisillä tupakkatauoilla voi olla vaikutusta.

– Jos juna on myöhässä ja edessä olevalla asemalla olisi vaikka viiden minuutin pysähdys ja halutaan kiriä junan aikataulua pysähtymällä vain hetkeksi, henkilökunta voi kuuluttaa, että nyt ei sitä tuttua viiden minuutin pysähdystä tulekaan.

– Toisaalta jos vaikka Tampereelta lähdetään 25 sekuntia myöhässä siksi, että jonkun nortti ei ehtinyt palaa loppuun, en pidä sitä merkittävänä asiana Heijari toteaa.

Tupakkavaunuissa kulkee nyt polkupyöriä

VR on halunnut lisätä junien savuttomuudella "matkustajien viihtyisyyttä ja turvallisuutta junissa". Myös tupakoimattomilta tullut palaute on vaikuttanut asiaan.

– Matkustajilta tuli palautetta siitä, että savua kulkeutuu tupakkakopista myös muualle. Toinen käytännön syy on se, että uutta kalustoa hankkiessa on ollut paineita saada lisää tilaa esimerkiksi matkatavaroille. Nyt inter city -junien entisissä tupakkakopeissa voi kuljettaa joko suurikokoista matkatavaraa tai polkupyöriä. Pendolinoihin on saatu ravintolan yhteyteen pieni kabinetti.

Suomi tulee junien savuttomuudessa muun Euroopan jälkijunassa. Täysin savutonta junaliikennettä on jo ennen Suomea ollut esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa ja Saksassa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.