Mainos

Juomamainosten nainen: Kodinhengettärestä humalahakuiseksi seikkailijaksi

Juomamainosten naiskuva on muuttunut tutkimuksen mukaan paljon vuosikymmenten aikana.

1960-luvun lopun naistenlehtien juomamainoksissa nainen kuvataan kodinhengettärenä. Hänen tehtävänsä oli huolehtia miehen ja perheen hyvinvoinnista. Mies näyttäytyy mainoksissa naisen yläpuolella olevana opastajana ja asiantuntijana.

Professori Jukka Törrönen ja tutkija Inka Juslin esittelevät uudessa Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä naistenlehtien juomakuvien naista 1960-luvun lopulta 2000-luvulle.

1990-luvulla juomamainoksiin ilmaantui nainen myös julkisissa tiloissa. Tuoreimmissa mainoksissa nainen näyttäytyy nautiskelijana. Hän pääsee nauttimaan elitistisestä kohtelusta ja paikoista.

Nykyään naistenlehtien lukijoita kutsutaan samaistumaan naiseen, joka on humalahakuinen, itsenäinen ja seksuaalinen toimija. Alkoholin taialla nainen irrottautuu arjesta.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.