Mainos

Kallion pastori torjuu kapinapapin kirkkoryöpytyksen

Kapinapappi Kai Sadinmaa pitää pääsiäisen kunniaksi tylyn saarnan.  

Tuoreessa kirjassaan 10 käskyä kirkolle Sadinmaa väittää, että jäseniään menettävä kirkko keskittyy varjelemaan sijoituksiaan ja kylmiä rakennuksiaan - ja unohtaa köyhän asian. Jeesus oli kapinallinen radikaali, josta kirkko on tehnyt "kusi sukassa hissuttelevan lampaan".

Kiveä ei jää kiven päälle Sadinmaan ryöpytyksen jälkeen. Sadinmaan mukaan "totuuden etsijän ei pidä missään nimessä mennä kirkkoon".

Jos Sadinmaan kirjan saarnan uskoo kirkon asioista mitään tietämättä, voisi kai todeta, että Suomen evankelisluterilainen kirkko lienee maailman surkein organisaatio, joka on sössinyt kaiken. Kirkon työntekijä, joka kertoo tekevänsä aivan ylipitkiä työviikkoja tavallisen ihmisen hädän lievittämiseksi, ei suostu nielemään Sadinmaan tuomiota.

Ei kapinaa, vaan hiljaista auttamista

– Minulle Jeesus on yhtä paljon radikaali kuin vapahtaja. Harvassa ovat ne papit, jotka tekevät hänestä nössön, sanoo Kallion kirkon kasvatuksen ja nuorisotyön pastori Mari Mattsson, joka viettää pääsiäistä myös töissä. Kulttuuripappi Mattsson on ohjannut Kallion kirkkoon uuden näytelmän.

– Jeesus on minulle hyvän ihmisyyden arkkityyppi. Hän meni ristille ihmisten edestä, jotka hänet tuomitsivat.

Seurakunnan arkityö on Mattssonille jotain muuta kuin se kuva, minkä Sadinmaa kirkosta antaa.

– Seurakunnassa tehdään joka päivä työtä ihmisten auttamiseksi. Me kohtaamme päivittäin ihmisiä, joilla on hätää: köyhyyttä tai perheongelmia. Pitääkö kirkon sitten paikata hyvinvointiyhteiskunnan laiminlyöntejä? Tämä on hyvä kysymys, mutta rivipappi voi vain viedä tätä viestiä ylöspäin päättäjille.

Sadinmaalle niin ikään kirkon hengellinen hiljentyminen, retriitit ja messut kauneimpia joululauluja myöten ovat kuin se entinen Marxin oopiumi kansalle. Sadinmaan mielestä kirkon pitäisi lopettaa tällainen "magia" siinä kuin sijoitustoimintakin ja jakaa kaikki omaisuus köyhille. Ruoskiminen on niin jyrkkää ja ehdotonta, että joku ilkeämielinen voisi kutsua Sadinmaata fundamentalistiksi.

Ristiriitainen Jeesus, romahtanut Juudas 

Muutama kymmenen ihmistä on saapunut katsomaan Kallion seurakunnan uutta pääsiäisnäytelmää Varjoista valoon. Näky on tyypillinen, valoisan ja kauniin kirkon penkeistä suurin osa on tyhjiä. Silti näytelmän käsikirjoittaja, teatteriopiskelija Ari-Pekka Miettinen on innostunut.  Kallion kirkossa on esitetty pääsisäisnäytelmiä jo 20 vuotta, aina uusi teos.

– En tiennyt näytelmätoiminnasta täällä mitään ennen kuin minua pyydettiin mukaan. Ovet ovat täällä auki. Täällä teatteri nähdään kirkon voimavarana, kehuu Miettinen.

Jeesus herättää hämmennystä tässäkin näytelmässä. Pääosissa ovat Jeesusta ihailevat ja epäilevät naiset - sekä maailmanhistorian ehkä tunnetuin petturi, Juudas. Osaisiko teatterimies vastata, kuka Juudas lopulta oli?

– Näen, että Juudas yritti tiettyyn pisteeseen hillitä Jeesusta ja järkeillä, mitä oikeasti on tapahtumassa. Hän uskoi Jeesuksen puheita, mutta ei kestänyt paineita. Hänen mielensä romahti jollain tavoin, pohtii Juudasta näytelmässä esittävä käsikirjoittaja.

Kynnys kirkkoon yhä korkea

Näyttämöllä Juudas toteaa, että "järkisyistä ja maan rauhoittamiseksi Jeesus piti ilmiantaa roomalaisille sotilaille".  Juudaksen äärellä on aiemminkin pohdittu, oliko hän lopulta petturi. Entä jos Jeesus olisi aiheuttanut kansannousun Rooman valtakuntaa vastaan - ja kenties verilöylyn?

Miettinen ei itse kaipaa kirkkoon mitään mullistavaa radikalismia, ellei sellaiseksi katsota tätä näytelmää.

– Ymmärrän, että ihmiset tuntevat yhä kynnyksen korkeana kirkon ovella, mutta uskon, että se madaltuu koko ajan.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.