Mainos

Kansa: Ilmastonmuutos lamaa suurempi uhka

Enemmistö suomalaisista pitää ilmastonmuutosta suurempana uhkana kuin talouden taantumaa. Kansalaisten ilmastoasenteita kartoittaneessa kyselyssä lähes 60 prosenttia suomalaisista arvioi ilmastonmuutoksen lamaa pahemmaksi ongelmaksi.

Kyselyssä yli puolet suomalaisista kertoo muuttaneensa käyttäytymistään ilmastoystävällisemmäksi viime vuoden aikana.

Suomalaiset ymmärtävät aiempaa paremmin, mikä heidän toiminnassaan aiheuttaa ilmastonmuutosta. Viime vuoden aikana erityisesti ihmisten tietoisuus matkailun ilmastovaikutuksista nousi merkittävästi. Nyt 82 prosenttia suomalaisista sanoo, että matkailun vähentäminen on tärkeää ilmastonmuutoksen hillinnässä.

- Autoilun ja jätteiden lajittelun vaikutus ilmastonmuutokseen on jo pidempään ollut selvä suomalaisille, mutta nyt kansa on huomannut myös matkailun suuret ilmastovaikutukset, kertoo tutkimuksen tilanneen Ilmastotalkoiden projektijohtaja Tuuli Kaskinen Demos Helsingistä.

Sen sijaan ruuan ilmastovaikutuksia ei vielä tunneta. Vain alle puolet suomalaisista pitää kasvipainotteista ruokaa ilmaston kannalta tärkeänä valintana.

- Ruokaa ihmiset eivät vielä pidä ilmaston kannalta niin tärkeänä asiana, vaikka ruuan ilmastovaikutukset voivat olla jopa kolmasosa päästöistämme, sanoo Tuuli Kaskinen.

Puutteita on myös elektronisten laitteiden ilmastovaikutusten tuntemisessa. Kodin elektroniikka tai työpaikan laitteet ja niiden energiankulutus ei vielä ole noussut kansalaisten ilmastohuoleksi.

Suomalaiset valmiita toimimaan

Monet suomalaiset myös yliarvioivat oman käyttäytymisensä ympäristöystävällisyyttä.

- Jos ajatellaan, että päästöjä pitäisi lähivuosikymmeninä vähentää useilla kymmenillä prosenteilla, niin toki ne elämäntapamuutokset, joihin ollaan valmiita, ovat aika vaatimattomia, arvioi Tuuli Kaskinen.

Toisaalta 80 prosenttia suomalaisista kertoi olevansa valmiita toimimaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

- Tämä antaa vahvan signaalin päätöksentekijöille, että ihmiset ovat valmiita toimimaan ja ihmiset kaipaavat neuvoja siihen, mitä kannattaa tehdä. Tietoa ei vielä ole tarpeeksi ja sitä pitäisi nyt nopeasti saada esiin. Kun tieto lisääntyy ja saadaan yrityksiltä hyviä aloitteita ja kaupan hyllyltä löytyy ilmastoystävällisiä tuotteita, meillä on hyvät mahdollisuudet tehdä suuriakin päästövähennyksiä, arvioi Tuuli Kaskinen.

Väestöryhmien välillä on hämmästyttävän pieniä eroja ilmastoasenteissa. Nuoret ja vanhat, miehet ja naiset, kaupunkilaiset ja maalaiset toimivat hämmästyttävän samalla tavalla ilmastonmuutokseen liittyen.

Suomalaiset pitävät ilmastokampanjoita hyödyllisinä. Peräti 54 prosenttia haastatelluista arvioi kampanjoiden vaikuttaneen omaan käyttäytymiseensä.

Peräti 90 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että korkean elintason maiden pitää näyttää esimerkkiä ilmastokysymyksissä.

Tutkimus tehtiin helmikuussa ja siihen osallistui 1078 suomalaista. Kyselyn tilasi Ilmastotalkoot -kampanja ja sen toteutti Kuulas Millward Brown.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.