Mainos

Karille ajaneesta aluksesta ei öljyä mereen

Suomenlahdella karille juuttuneesta aluksesta ei ole päässyt öljyä mereen. Laivan irrottamiseen tarvittaneen venäläistä pelastuskalustoa. Onnettomuus tapahtui eilen.

Banaanilastissa oleva laiva juuttui karille itäiselle Suomenlahdelle Venäjän puolelle eilen. Cap Triunfo -nimisen aluksen irrottamiseen karilta tarvittaneen venäläistä pelastuskalustoa, arvioitiin Suomenlahden merivartiostosta tänä iltana.

Pietariin matkalla ollut 141 metriä pitkä Cap Triunfo purjehtii Liberian lipun alla, mutta alus on saksalaisessa omistuksessa.

Onnettomuus tapahtui eilen kello 13.45, kun laiva ajoi arviolta 20 solmun nopeudella karille noin kolme kilometriä Lavansaaresta etelään. Laivan nopeus saatiin selville Suomenlahden merivartioston tutkahavainnoissa. Laiva on karilla Lavansaareen liittyvällä hyvin laajalla matalalla alueella. Alus oli noin 20 kilometrin verran väärässä paikassa Pietariin menevästä väylästä.

Ei öljyä mereen


Laivasta ei ole päässyt öljyä mereen, kävi ilmi Suomesta tehdyllä Rajavartiolaitoksen tarkkailulennolla. Suomenlahden merivartiosto sai tiedon haverista torstain vastaisena yönä noin kello yhden aikaan, kun saksalaisvarustamo oli tiedustellut hinausvaihtoehtoja suomalaiselta pelastusyhtiöltä, joka kertoi tästä edelleen merivartiostolle.

Asia varmistui, kun merivartiosto otti itse yhteyttä radiolla aluksen päällikköön. Sen jälkeen merivartiosto kertoi onnettomuudesta venäläisille viranomaisille. Laivalta kerrottiin, etteivät he tarvitse välitöntä avustusta. Varustamo ilmeisesti neuvottelee irrottamisesta venäläisen pelastusyhtiön kanssa. Alus ei jostain syystä kulkenut virallista reittilinjaa. Laiva lähestyi Pietaria etelämpänä merialueella, jolla on paljon matalikkoja ja saaria. Ympäristökeskuksen mukaan laiva on ajanut karille kovalla vauhdilla ja raskaassa lastissa. Tästä syystä irrottautuminen karilta ei ole aivan helppoa.

Suomen aluevesille 35 km

Alus on juuttunut kiinni noin 60 kilometriä etelään Virolahdesta, vajaat kolme kilometriä Lavansaaren eteläpuolella. Paikalla sijaitsevan matalikon veden syvyys on on 4 - 10 metriä. Haaveripaikalta on noin 35 kilometriä Suomen aluevesille.

Saksalaisen Rederei Pollux -varustamon omistama Cap Triunfo on 141 metriä pitkä ja 20,6 metriä leveä. Aluksen syväys on 8,5 metriä. Japanissa vuonna 1988 rakennetun Cap Triunfon kuollut paino on 9734 tonnia.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.