Mainos

Karu ennuste maanteille: Luvassa halkeamia ja reikiä

Liikenneviraston kunnossapito-osaston johtaja Jukka Karjalaisen mukaan kulunut talvi on ollut autoteille todella ankara.

– Varsinkin Etelä-Suomessa leuto talvi on johtanut siihen, että teiden päällysteet ovat olleet pitkään märkinä. Lisäksi teiden rakenteissa on paljon vettä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että koska lunta ei ole suojana, niin tiet kuluvat tavallista enemmän, Karjalainen kertoo MTV Uutisille.

– Jäätyminen ja sulaminen vuorotellen aiheuttavat halkeamia ja odotettavissa on myös reikiintymistä. Erityisesti soratiet ovat huonossa kunnossa veden päästyä rakenteisiin. Pohjois-Suomessa on puolestaan ollut samanlaista keliä kuin etelässä normaalisti, eli siellä on jouduttu tekemään poikkeuksellisesti liukkauden torjuntaa.

Karjalainen kiistää, että maantieteellinen sijainti vaikuttaisi siihen, miten hyvin tietä hoidetaan.

– Hoitoluokitus määräytyy liikenteen määrän mukaan. Tosin rannikoilla käytetään leudomman sään vuoksi enemmän suolaa. Idässä ja pohjoisessa liukkautta torjutaan hiekoituksella. Suuri osa pohjoisen teistä on alemmassa hoitoluokassa pienempien liikennemäärien vuoksi.

Jukka Karjalainen kertoo, että kutistuvat määrärahat eivät näy päivittäisessä kunnossapidossa.

– Joudumme tinkimään pienistä parantamishankkeista, kuten kevyen liikenteen väylien rakentamisesta tai risteysjärjestelyjen uudistamisesta. Päällystyksiä tehdään myös huomattavasti vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Tuolloin päällystettiin noin 4000 kilometriä vuodessa, kun viime vuonna päästiin 2100 kilometriin.

Karjalaisen mukaan Liikennevirasto saa euromääräisesti saman verran rahaa kuin aikaisemminkin, mutta se riittää nykyään huomattavasti vähempään.

– Yksittäisissä paikoissa on jouduttu jo madaltamaan nopeuksia huonokuntoisten teiden vuoksi. Löytyy myös teitä, joista päällyste on purettu ja ne on palautettu sorateiksi.

Karjalainen ennustaa, että nykyisen kokoisilla määrärahoilla tieverkon kunto jatkaa heikkenemistään edelleen.

– Pyrimme hoitamaan heikkenemisen hallitusti, jotta siitä olisi mahdollisimman vähän haittaa suomalaiselle yhteiskunnalle.

Päällystetyn tieverkon pitäminen nykyisessä kunnossa vaatisi Karjalaisen mukaan 60 miljoonan euron lisäyksen määrärahoihin vuosittain.

– Nykyisin päällystyksiin käytetään 130 miljoonaa ja kokonaisuudessaan perusväylänpidon rahaa on vuosittain runsas 500 miljoonaa. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.