Mainos

Kaukojunat jäävät pois tulevalta Kehäradalta

Kaukojunalla Helsinki-Vantaan lentoasemalle matkustavat joutuvat vaihtamaan lähijunaan päästäkseen Kehäradalle.

Ratahallintokeskuksen mukaan kaukoliikenne Kehäradalla jää haaveeksi, koska lähiliikenne on liian vilkasta ja suunnitellut asemalaiturit ovat liian lyhyitä kaukojunille. Vaihtoyhteys pääradan kaukojunille on aikanaan Tikkurilan kohdalla.

- Kaukojunat Kehäradalla on täysin mahdoton yhtälö, vahvistaa yli-insinööri Markku Pyy Ratahallintokeskuksesta.

Lentomatkustajien osuus pääradan junamatkustajista on vain neljännes, ilmenee Ratahallintokeskuksen tuoreesta Helsinki-Pietari-ratahankkeen esiselvityksestä. Näin ollen kaukojunien liikennöinti lentoaseman kautta synnyttäisi selvästi enemmän haittoja läpikulkeville matkustajille kuin hyötyjä lentoasemalle matkaaville.

- Pääjoukolla matkustajista määränpäänä olisi edelleen joko Pasila tai Helsinki, huomauttaa Pyy.

Kehärataa pitkin kulkeminen venyttäisi kaukojunien matka-ajat liian pitkiksi. Tämä synnyttäisi noin 25 minuutin viivytyksen niille matkustajille, joilla ei ole asiaa lentokentälle. M-junat liikennöivät rataosuudella tiuhimmillaan 10 minuutin välein, eivätkä kaukojunat pysty ohittamaan lähijunia kaksiraiteisella osuudella.

- Kauko- ja lähiliikenteen kytkentä samalle radalle olisi häiriöherkkää. Jos jommassakummassa sattuisi epätäsmällisyyksiä, liikenne menisi todella helposti sekaisin, arvioi Pyy.

Kehäradan rakentaminen on tarkoitus aloittaa ensi vuonna, ja sen on määrä valmistua vuonna 2013. Nykyarvion mukaan hankkeen kustannukset ovat 590 miljoonaa euroa.

Suoraviivaisempaa raideyhteyttä jo hahmoteltu

Kehäradan valmistuttua nopein matka-aika Helsingin rautatieasemalta lentokentälle on noin 30 minuuttia. Helsinki-Vantaan lentoasemalle on kaavailtu suoraviivaisempaa raideyhteyttä, mutta toistaiseksi suunnitelmat ovat alkutekijöissään.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen mukaan kaavailtua Helsingin toista metrolinjaa Kampista Pasilaan tulisi jatkaa 2020-luvulla lentokentälle. Ratahallintokeskus puolestaan on hahmotellut pääradan lentoasemayhteyttä tunnelissa kulkevalla radalla Pasilasta Keravalle.

Aika näyttää, kumpi vaihtoehdoista voisi olla toteuttamiskelpoinen. Molempia tuskin rakennetaan.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.