Mainos

Kesän alennusmyynti pian täyteen vauhtiin

Suomalaiset kuluttavat kesäalessa noin sata miljoonaa euroa. Kesän alennusmyynti on vuoden toiseksi merkittävin alesesonki.

Kesän alennusmyynti pääsee täyteen vauhtiin juhannuksen jälkeen. Alennussesonki kestää kuukauden päivät, vaikkakin suurin hulina on ohi heinäkuun puoliväliin mennessä.

Alennuksessa ovat pääasiassa vaatteet ja jalkineet, mutta kesäale on levinnyt hiljalleen myös muille kaupan aloille, muun muassa kodintekniikkaan ja huonekaluihin.

Jotkut liikkeet aloittelivat kesäalea jo ennen juhannusta. Osa vaateketjuista esimerkiksi laski hintoja kanta-asiakkailleen. Kaupan keskusliiton asiamiehen Matti Räisäsen mukaan varaslähtö viestii, että kesämyynti ei välttämättä ole sujunut toivotulla tavalla.

- Viileä kevät ja alkukesä ovat vaikuttaneet kesävaatteiden myyntiin. Kauppa ei ole ehkä käynyt samaan tapaan kuin vuosi sitten.

Räisänen arvioi, että alennuksessa on nyt enemmän tavaraa kuin vaikkapa viime vuonna, jolloin jo alkukesästä saatiin nauttia helteistä. Stockmannin myyntijohtaja Terhi Okkonen ei kuitenkaan lupaa ennätyssuurta tarjontaa.

- Vaatekauppa on käynyt viime viikkoina hyvin, joten kovin suurta tarjontaa ei tuntuisi olevan. Toisaalta kun kaikki sesonkitavarat käydään läpi, tavaraa kertyy kohtuullinen määrä.

Alennusprosentti lähtee kymmenestä


Stockmann rysäyttää kunnon alennusmyynnin päälle vasta heinäkuun puolella. Okkosen mukaan tavaratalo aikoo olla juhannuksen jälkeisessä temmellyksessä mukana joidenkin tarjousten muodossa.

Heinäkuussa Stockmann alentaa vaatteiden ja kodin sisustustuotteiden hintoja. Hellevaatteita myydään edelleen normaalihinnoin.

- Rantamuoti ei ole vielä oikein mennyt kaupaksi, joten se ei tule alennukseenkaan, Okkonen kertoo.

Alennusprosentti on kesäalessa yleensä 10-30. Loppuvaiheen lisäalennukset voivat laskea tuotteen alkuperäistä hintaa jopa 70 prosenttia.

Suomalaiset kuluttavat kesäalessa noin sata miljoonaa euroa. Kesän alennusmyynti on vuoden toiseksi merkittävin alesesonki talven alennusmyynnin jälkeen: joulun jälkeisessä alessa kuluttajat pistävät sileäksi noin 160 miljoonaa euroa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.