Mainos

Keski-Suomesta löytyi uusi raidevaurio

Keskiviikkona sattuneen junaturman jälkeinen rautatiekiskojen tehotarkastus on paljastanut uuden raidevaurion Tampereen ja Jyväskylän välisellä radalla.

Kiskoja

Tarkastusmittauksissa on löydetty vaurioitunut kisko Tampereen ja Jyväskylän väliseltä rataosuudelta, Jämsänkosken ja Lahdenvuoren tunnelin välillä.

Ratahallintokeskus asetti heti paikalle 50 kilometrin nopeusrajoituksen. Rajoitus ja kiskojen ultraäänimittaus hidastavat junaliikennettä kyseisellä rataosuudella yleisemminkin. Nopeusrajoitus aiheuttaa junaliikenteessä 10-15 minuutin myöhästymisiä. Normaalisti suurin sallittu nopeus osuudella on 160 kilometriä tunnissa.

Samalla ratajaksolla matkustajajunan vaunu putosi kiskoilta varhain keskiviikkona, kun raide katkesi junan alla. Turvallisuusjohtaja Kari Alppivuori Ratahallintokeskuksesta kertoi, että toinen murtuma löytyi Saakosken seisakkeen läheltä. Väliä keskiviikon vauriopaikalle on noin seitsemän kilometriä. 50 kilometrin nopeusrajoitus koskee 20 kilometrin pituista rataosuutta.

-Vahinkoja ei tapahtunut, mutta tämä hälytti, kun tuli heti uusi murtuma perään. Koko rataosuus tutkitaan nyt läpi perusteellisesti ultraäänimittauksin.

Alppivuori arveli, että mittaukset saadaan valmiiksi sunnuntai-iltaan mennessä. Maanantaina mittaustuloksista laaditaan analyysi ja heti perään tehdään päätöksiä.

Murtuma myös Mikkelin lähellä

Alppivuoren mukaan Ratahallintokeskuksen tietoon on tullut kolmaskin vauriokohta. Se on Mikkelin lähellä uudella kiskotusjaksolla.

-Viime päivinä paljastuneet murtuvat johtuvat kevään säistä. Kisko joutuu kylmän yön aikana kovaan vetoon ja päivän lämmössä puristukseen. Syyt vaurioihin ovat kuitenkin kauempana. Ne ovat kehittyneet pikku hiljaa.

Keski-Suomessa nopeusrajoitusalue on kiskotettu 1970-luvulla. Radalle asennettiin puolalaista ratakiskoa. Myöhemmin 1990-luvulla ratajaksolla tehtiin sähköistystöitä ja sähköistyksen maadoituksia. Samaa kiskolaatua saattaa olla joillakin sivuraiteilla, mutta ei pääradoilla.

-Meidän täytyy vakavasti harkita kiskotuksen vaihdon nopeuttamista. Jyväskylän ja Jämsän välillä kiskoja piti vaihtaa vuonna 2007, Alppivuori sanoi.

Ongelmallisia kiskotuksia on Alppivuoren mukaan myös rantaradalla Turun lähistöllä sekä Luumäen ja Vainikkalan välillä. Näillä jaksoilla mittauksissa on havaittu vaurioita.

Luhtanen vaatii selvitystä

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen on puuttunut rautateiden turvallisuustilanteeseen vaatimalla Ratahallintokeskukselta selvitystä ratojen kunnosta.

-Odotan ensi tilassa Ratahallintokeskuksen arviota siitä, mihin toimiin nyt esille tulleiden seikkojen perusteella ryhdytään, Luhtanen sanoo.

Ratahallintokeskuksen pitää Luhtasen mukaan selvittää heti Tampereen ja Jyväskylän välisen radan vaurioiden syyt ja radan katkeaminen tällä jaksolla kahdesti muutaman päivän sisällä.

Luhtanen toteaa kannanotossaan, että Ratahallintokeskus on jo ryhtynyt junaturvallisuuden takaamiseksi tarpeellisiin toimiin laskemalla nopeusrajoitusta 20 kilometrin matkalla 50 kilometriin tunnissa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.