Mainos

Kiinnostus luomuun hiipuu

Viljelijät ovat menettämässä kiinnostustaan luomua kohtaan. Kotimaista luomua riittää silti, koska luomutuotteiden kysyntäkään ei ole piristymässä. Esimerkiksi luomumaidosta suuri osa myydään tavallisessa purkissa.

Luomuviljelijöiden määrä laskee tänä vuonna selvästi. Neljää luopujaa kohti vain yksi uusi tila aloittaa luomutuotannon.

Kuluttajatuotteisiin muutoksen ei pitäisi vaikuttaa ainakaan merkittävästi, sillä luomusta on ylituotantoa. Esimerkiksi Valio käytää noin puolet ostamastaan luomumaidosta tavallisiin tuotteisiin, kertoo markkinointijohtaja Annikka Hurme.

- Luomutuotteiden kysyntä on pysynyt ennallaan, muttei ole kasvanut siinä suhteessa kuin 2000-luvun alussa odotimme sen kasvavan.

Luomutuotteiden osuus on jäänyt vähittäiskaupassa yhteen prosenttiin. Tärkeimmistä kotimaisista tuoteryhmistä vain luomukananmunien myynti kasvaa.

Alan järjestöjen mukaan ongelma on viljelijän ja kaupan välissä. Jalostajaportaalta järjestöt odottavat lisäpanostuksia tuotekehitykseen ja markkinointiin.

- Luomutuotteiden osuus kaupan kokonaisvalikoimasta on sen verran pieni, että valinnanvaraa luomua kuluttaville ihmisille tarvitaan, kertoo yksikönjohtaja Minna Kantén Finfood Luomusta.

- Me kehitämme jonkun verran tuotteita, mutta tosiasia on se, että luomutuotteet saavat mainonnasta sen osuuden, mikä on niiden osuus myös liikevaihdosta. Koska luomutuoteiden menekki ei kasva, jossain menee raja siinakin, miten paljon niihin voi panostamaan, vastaa puolestaan Valion Annikka Hurme.

Kysynnän lisäksi luomuviljelijöitä karsivat rikkakasviongelmat ja epävarmuus maataloustuista. Luomutilan tuloista jopa lähes puolet voi tulla tukien kautta.

(MTV3)

(Kauppalehden Talousuutiset 04.10.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.