Mainos

Kiinteistöliitto: Asuntokauppaan tähtiluokitus

Liiton uuden toimitusjohtajan mukaan markkinointi keskittyy pintamateriaaleihin sekä varusteisiin ja laiminlyö asumiskustannusten kannalta huomattavasti tärkeämmät asiat.

Suomen Kiinteistöliiton uusi toimitusjohtaja Harri Hiltunen arvostelee kovin sanoin suomalaista asuntokauppaa. Hiltusen mukaan huoneistoja markkinoidaan potentiaalisille ostajille ylisanoin ja epämääräisesti.

Markkinoinnissa käytetään entistä enemmän kuvia myytävästä asunnosta, pintamateriaaleista ja varusteista, jotka ovat huoneistonomistajan vastuulla. Sen sijaan asumiskustannusten kannalta huomattavasti tärkeämmistä eli taloyhtiön vastuulla olevien rakennusosien ja laiteteknisten järjestelmien kunnosta ei ole tietoa. Niiden toimivuus on usein vain valistuneen arvauksen varassa.

- Jos kahdessa vierekkäisessä taloyhtiössä on myynnissä samankokoinen asunto, kuinka ostaja voi hahmottaa kumpi niistä on parempi, Hiltunen hämmästelee.

Hän haluaakin, että asunto-osakeyhtiöille kehitetään kuntoa määrittävä mittari, joka voisi olla samantyyppinen kuin hotelleiden viisiportainen tähtiluokitus.

- Kuntoindeksi toisi peruskorjausmarkkinoille kaivattua läpinäkyvyyttä ja edesauttaisi pitkäjänteistä päätöksentekoa. Yksi kuntoindeksin luonteva osa olisi käyttöönotettava energiatodistus, Hiltunen sanoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.