Mainos

Kilpapelaaminen kasvattaa suosiotaan Suomessa

Konsoli- ja tietokonepelaaminen kasvattaa suosiotaan kilpailulajina.

Alan toimintaa järjestävän Peliliigan mukaan Suomessa on jo parisataa kilpapelaamisen puoliammattilaista. Pelaamisella itsensä elättää jo muutama suomalainen esimerkiksi Yhdysvalloissa. Suomessa virallisia kilpailuja järjestetään 10-20 vuodessa.

- Suomeen on tullut entistä isompia turnauksia ja palkintoja. Ne ovat houkuttaneet lisää kilpailijoita, minkä lisäksi ulkomailta tullaan yhä useammin tänne pelaamaan, kertoo turnausjohtaja Mika Hanén Peliliigasta.

Hanén toimii Counter-Strike -pelin tuomarina kuun vaihteessa pidettävässä World Cyber Games -tapahtumassa Los Angelesissa. Alalla tarvitaan tuomareita siksikin, että pelaajat voivat yrittää hyödyntää peleissä olevia virheitä tai käyttää vaikkapa tähtäämistä helpottavia apuohjelmia.

Valmistautuminen on huippupelaajien pelityylin analysointia

WCG:n kansainväliseen turnaukseen on lähdössä myös Suomen hallitseva Tekken 6 -mestari Juho Gebhard, joka on osallistunut turnauksiin kotimaan lisäksi Ruotsissa, Venäjällä ja Hollannissa.

- Tulevista vastustajista löytyy netistä paljon videomateriaalia. Valmistautuminen on tässä vaiheessa enimmäkseen sitä, että yrittää analysoida vastustajien pelityyliä, Gebhard kertoo.

Vastassa kisoissa ovat muun muassa lajin korealaiset ja japanilaiset huiput. Kilpapelaamisella onkin Aasiassa pitkät perinteet, ja parhaat keräävät muiden julkkisten tavoin kirkuvia fanijoukkoja.

Huippupelaaja saattaa tehdä minuutissa 500 eri toimintoa

Kilpailuissa on mukana esimerkiksi first person shooter -lajityypin pelejä kuten Counter-Strike, reaaliaikaista strategiaa kuten Starcraft ja autopelejä kuten Forza Motorsport. Viimeisimpänä kuvioihin ovat tulleet tanssi- ja soittopelit, jotka tekevät pelaamisesta yhä fyysisempää.

Perinteisten tietokone- ja konsolipelien osaaminen avautuu parhaiten toisille pelaajille. Starcraft-tietokonepelissä huiput saattavat tehdä minuutissa 500 eri toimintoa - niin että syntyy myös hyvää jälkeä.

Kilpapelaamisella on poikkeuksellisen vahva yhteys peli- ja elektroniikkayhtiöiden markkinointiin. Sponsoreita on muissakin lajeissa, mutta kilpapelaamisen tukijat valmistavat välineiden ohella itse lajit eli pelit jatko-osineen.

Kilpailijat joutuvat opettelemaan uusien versioiden mukana tulevat muutokset. Toisaalta esimerkiksi Counter-Strike on edelleen yksi suosituimmista kilpapeleistä, vaikka onkin jo kymmenen vuotta vanha.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.