Mainos

Kohumainos toi SDP:lle näkyvyyttä

Kuluneen viikon aikana SDP on esiintynyt verkkomedioissa kaksi kertaa enemmän kuin kaksi muuta suurinta puoluetta. Myös vihreät ovat päässeet hyvin esille.

SDP on saavuttanut SAK:n televisiomainosjupakan jälkeen yli kaksinkertaisen mediajulkisuuden verkkomedioissa verrattuna pääkilpailijoihinsa keskustaan ja kokoomukseen. Kuluneella viikolla SDP:n osuus verkkojulkisuudesta nousi 36 prosenttiin, kun keskusta ja kokoomus jäivät 16 prosenttiin. Tiedot käyvät ilmi MTV3:n verkkomedian seurantapalvelulta tilaamasta selvityksestä.

- Keskustan ja kokoomuksen prosentti on aika tasaväkinen ja kertoo tällaisesta tavallisesta ison puolueen huomiosta. Viikko on ollut poikkeuksellinen SDP:n kannalta, luonnehtii puheviestinnän professori Pekka Isotalus Tampereen yliopistosta.

Keskustan ja kokoomuksen kantaan nousee vihreät 15 prosentin mediaosuudellaan. Vasemmistoliitto, ruotsalaiset ja perussuomalaiset lohkaisevat kakusta kukin 4-6 prosenttia. Kristillisdemokraattien verkon kautta saama julkisuus on vähäistä.

Poliittisen viestinnän tutkijan mukaan julkisuuden laadulla on määrän lisäksi suuri vaikutus.

- Näin vaalien alla on merkitystä, onko julkisuus positiivista vai negatiivista. Pienikin negatiivinen julkisuus saattaa estää jotakuta äänestäjää äänestämästä puoluetta, korostaa Isotalus.

Vanhanen näkyvin puoluejohtajista

MTV3:n Webnewsmonitorilta tilaamassa selvityksessä puoluejohtajista verkkomedioissa loistaa puolestaan pääministeri Matti Vanhanen. Hänen osuutensa verkkojulkisuudesta kuluneella viikolla kipuaa 31 prosenttiin. Myös Eero Heinäluoma esiintyy julkisuudessa hieman odotettua useammin. Mainoskohusta johtuen Heinäluoma yltää nyt 24 prosenttiin.

Sen sijaan vihreiden puheenjohtajan Tarja Gronbergin näkyvyys jää yllättävän alhaiseksi verkkomedioissa. Hänen osuutensa jää kristillisten puheenjohtaja Päivi Räsäsen tasolle. Molemmat saavat vain neljän prosentin osuuden verkkojulkisuudesta.

- Vihreät saavat aika paljon julkisuutta, mutta heidän puheenjohtajansa melko vähän. Se osoittaa, että vihreiden julkisuus tulee paljon muiden politikkojen tai asiakysymysten kautta, arvelee professori Pekka Isotalus.

Uutisseurantaa tehtiin yli viidessäsadassa verkkomediassa kuluneen viikon ajan.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.