Mainos

Kohutun terveyslehden taustalla erikoinen pariskunta – vastustaa koulua, uskoo energiakenttiin

Lehtipisteisiin ja kioskeihin ilmestynyt Mitä lääkärit eivät kerro sinulle -lehti hämmentää lääkäreitä ja jälleenmyyjiä. Käännöslehden taustalla on voimakenttiin uskova amerikkalais-brittiläinen pariskunta. 

"What The Doctors Don't Tell You" -niminen alkuperäisjulkaisu ilmestyi ensimmäisen kerran syyskuussa 2012 Iso-Britanniassa. Ennen lehteä oli kuitenkin samanniminen uutiskirje, joka perustettiin jo vuonna 1989.

Koko idean taustalla on vaihtoehtolääketieteeseen perehtynyt amerikkalaisluennoitsija, toimittaja ja kirjailija Lynne McTaggart ja hänen aviomiehensä Bryan Hubbard.

McTaggart on kirjoittanut useita kirjoja, joiden aiheet pyörivät new age- tyyppisten aiheiden, kuten henkisyyden, energiakenttien ja terveysaiheiden ympärillä. 

McTaggart on tullut myöhemmin suurelle yleisölle tutuksi erityisesti intohimoisena rokotteiden vastustajana, kotikoulun kannattajana ja perinteisen länsimaisen lääketieteen kritisoijana. 

Intohimoinen rokotevastustaja

McTaggart on kertonut omaelämäkerrassaan kiinnostuneensa vaihtoehtohoidoista parannuttuaan niiden avulla sairaudesta. Hän alkoi julkaisemaan lääketiedettä kritisoivaa uutiskirjettä 1980-luvun lopussa myöhemmin kunnostautui new age -kirjailijana. 

What Doctor's Don't Tell You ilmestyi myös kirjana vuonna 1996. 

Yhteensä McTaggart on julkaissut kolme kirjaa. Kirjat ovat herättäneet laajaa keskustelua, ja osa kriitikoista on leimannut McTaggartin ajatukset pseudotieteeksi.

McTaggartin ristiriitaisia tunteita herättänyt The Field -teos, jossa hän esittelee näkemyksensä energiakentistä, on kuitenkin käännetty peräti 14 eri kielelle. 

14 eri maassa

Menestyksen myötä pariskunta perusti brändin ympärille yrityksen, joka julkaisi uutiskirjeen lisäksi lehtiä ja ääninauhoja, jotka pohjautuivat new age -aiheita käsitteleviin seminaareihin.

Nykymuotoinen aikakauslehti ilmestyi Briteissä syksyllä 2012. Nykyään lehteä myydään verkkosivujen mukaan 14 eri maassa.

Lehti on oman kuvauksensa mukaan vaihtoehtoinen katsaus terveyteen, hyvinvointiin ja hoitoihin. Lehti opastaa tekemään parempia valintoja ravinnon, lääkkeiden ja hoitomenetelmien suhteen.

Briteissä on kuitenkin kritisoitu lehteä avoimesti valtamediassa. Esimerkiksi The Guardian -lehti suhtautui julkaisuun kriittisesti jo vuonna 2013.

Elinkaari jäänee lyhyeksi Suomessa

Lehti on suomenkielisten sivujen mukaan ilmestynyt Latviassa latviankielisenä vuodesta 2013 lähtien. 

Vuonna 2014 se ilmestyi verkkosivujen mukaan Viron ja Liettuan markkinoille.  Viime vuonna lehti ilmestyi venäjänkielisenä, jonka jakelualuetta ovat kaikki Baltian maat.

Suomenkielinen versio ilmestyi vastikään kotimaisten kauppojen lehtihyllylle monen kummastukseksi. Lehden verkkosivuilla ilmoitetaan suomenkielisen version kustantajaksi latvialainen Rigas Vilni. 

Lehti tuskin jää kotimaan markkinoille, sillä useat lehtiä myyvät tahot, kuten S-ryhmä, ovat jo ilmoittaneet vetävänsä lehden pois.

Myös HOK-Elanto ja Kesko ovat ilmoittaneet vetävänsä lehden pois myynnistä.  


Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.