Mainos

Kokenut kiertuemanageri: Powerpark-turman turvajärjestelyissä ei moitittavaa

Lauantaina Kauhavalla Alahärmässä sattuneen monsteriauto-onnettomuuden turvajärjestelyt puhuttavat.  

Pelastuslain mukaan yleisötilaisuuksia varten tulee tehdä pelastussuunnitelma, joka arvioi tapahtuman mahdollisia riskejä etukäteen.   

– Jos jotain sattuu, sen jälkeen täytyy tietää, mitä tehdään, kuka tekee ja minkälaiset toimenpiteisiin sen jälkeen ryhdytään, kertoo kiertuemanageri Pekka Pekkonen STT:lle.

Pekkonen on järjestänyt tuhansia moottorisirkustapahtumia.  

Pekkonen kertoo, ettei poliisi anna tilaisuudelle yleisötilaisuuslupaa, jos pelastuslaitos ei hyväksy pelastussuunnitelmaa.   

Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos oli saanut tapahtuman järjestäjiltä pelastussuunnitelman, kertoo pelastusylitarkastaja Taito Vainio sisäministeriöstä.  

Vastaavia tapahtumia järjestänyt Pekkonen ei löydä Powerparkin turmanäytöksen järjestelyistä moitittavaa.   

– Rallikisoissa ihmiset seisovat muutaman metrin päässä radasta ja autot hyppivät vieressä, olen monesti miettinyt, että se on oikeasti vaarallista, Pekkonen sanoo.  

Pekkosen mukaan oli hyvä, että yleisö katsoi esitystä metalliaidan takaa, sillä pitkä yhtenäinen aita suojasi yleisöä.  

– Jos metalliaitaa ei olisi ollut, aidan takana olleille ihmisille olisi käynyt huonosti.

Turvakytkin pysäyttää auton tarvittaessa

Yleisö sijoitetaan moottorisirkuksessa aina näytösalueen sivulle tai molemmin puolin vähintään kymmenen metrin päähän autosta.  

Päätyihin ei koskaan sijoiteta yleisöä, sillä esiintyminen tapahtuu pituussuuntaisesti, Pekkonen kertoo.  

Tämän lisäksi alueella pitää olla alkusammutuskalustoa ja riittävä määrä järjestyksenvalvojia.  

Turma-auton kaltaisissa kilpailuajoneuvoissa pitää olla turvavaijeri. Vaijerin tarkoituksena on pysäyttää rengas, jos se lähtee irti.   

– Vaijerin rikkoutumisen lisäksi kummallista on myös se, että pyörä lähti kaartamaan yleisöön päin, eikä se mennyt suoraan päätyyn, Pekkonen sanoo.  

Onnettomuuden nähnyt taitoajaja Sami Lund sanoo, että kuljettaja tarkastaa auton aina ennen näytöstä.  

– Katsotaan silmämääräisesti auton jousitukset, renkaiden ilmanpaine sekä polttoaineen ja öljyn paineet, Lund kertoo.  

Näytöksissä voidaan käyttää turvakatkaisinta, joka pysäyttää auton. Se sulkee virran ja polttoainepumput.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.