Mainos

Konginkankaan tutkijat: Työnjohto osavastuuseen

Tutkintalautakunta lähetti tänään lausunnolle turvallisuussuosituksia. Varsinainen onnettomuuden loppuraportti valmistuu syys-lokakuun vaihteessa.

Konginkankaan suuronnettomuuden tutkintalautakunta asettaisi työnjohdon osavastuuseen kuljettajien rikkomuksista ja niiden seuraamuksista.

Lautakunta lähetti tänään lausunnolle turvallisuussuosituksia, jotka perustuvat Suomen vakavimman tieturman antamiin opetuksiin. Luonnos sisältää 21 suositusta.

Lautakunta suosittaa työnjohdon osavastuun lisäksi muun muassa, että kuorma-autojen nopeudenrajoittimet säädetään 80 kilometrin enimmäisnopeudelle, ajo- ja lepoaikarikkeiden rangaistuksia kovennetaan, kuormien sitomista parannetaan ja keskikaiteellisia teitä lisätään.

Turvallisuussuositukset on osoitettu eri toimijoille ja hallinnonaloille. Enemmistö on kuitenkin suunnattu liikenne- ja viestintäministeriölle.

Tutkintalautakunnan puheenjohtajan Esko Lähteenmäen mukaan tässä vaiheessa ei tiedetä, montako turvallisuussuosituksista jää elämään - yksi, kaksi vai kaksikymmentä. Toteuttamiskelpoisuus selviää lausuntokierroksen aikana. Lautakunta odottaa lausuntoja 5:nteen syyskuuta mennessä.

Liikenne- ja viestintäministeriö: Turvallisuusohjeet perusteltuja

Liikenne- ja viestintäministeriössä Konginkankaan tutkintalautakunnan antamia turvallisuussuosituksia pidetään yleisesti hyvinä ja perusteltuina. Valtiosihteeri Perttu Puron mukaan suositukset koskevat monin paikoin samoja asioita, joihin ministeriössä kiinnitettiin huomiota heti turman jälkeen.

Yksittäisiin suosituksiin ministeriö ottaa kantaa vasta syksyllä lausuntokierroksen jälkeen. Puron mukaan suosituksia täytyy arvioida sekä turvallisuusnäkökulmasta että liikenteen sujuvuuden kannalta.

Varsinainen onnettomuuden loppuraportti valmistuu syys-lokakuun vaihteessa.

Paperirekan ja linja-auton törmäyksessä maaliskuussa 2004 kuoli 23 ja loukkaantui 15 ihmistä. Turma sattui aamuyöstä jäisellä nelostiellä Äänekosken Konginkankaalla.

Turman jälkeen liikenneturvallisuutta on parannettu tarkistamalla talvinopeusrajoituksia ja ottamalla käyttöön 70 kilometrin nopeusrajoitus. Myös talvihoidon ohjeita on uudistettu ja korkeimpaan hoitoluokkaan kuuluvien teiden määrää lisätty.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 16.06.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.