Mainos

Kouluja lakkautetaan kaupungeissakin

Oppilasmäärien laskun takia kouluja joudutaan lakkauttamaan niin haja-asutusalueilla kuin kaupungeissakin.

Peruskoulujen oppilasmäärät laskevat Suomessa 10 prosentilla, eli yli 50 000 oppilaalla vuoteen 2010 mennessä.

Helsingin opetustoimi lähetti tänään kaupungin peruskouluihin kyselyn, jossa tiedustellaan koulujen kantaa mahdollisiin koulujen lakkauttamisiin tai yhdistämisiin. Esimerkiksi Helsingin Punavuoressa sijaitsevan Snellmanin ala-asteen koulussa lakkautettiin syksyllä jo yksi koululuokka. Oppilasmäärät laskivat liikaa. Nyt edessä voi olla koko koulun lakkautus.

Koulunjohtaja Heikki Rissanen kertoo opettajakunnan järkyttyneen siitä, että perinteinen kantakaupungin koulu ollaan ajamassa alas.

Helsingin peruskouluissa on tällä hetkellä reilut 37 000 oppilasta. Seuraavien kuuden vuoden aikana määrä vähenee yli 5000 oppilaalla. Uusia koululaisia on tulossa vähän varsinkin keskustan kouluihin.

Oppilasmäärät laskevat koko maassa samalla tahdilla. Kuuden vuoden päästä Suomen peruskouluissa on 10 prosenttia vähemmän oppilaita kuin tänään. Kuntaliitossa uskotaan, että haja-asutusalueilla ongelma tulisi ratkaista kunnallisella yhteistyöllä.

- Jos jokainen kunta saneeraa omaa verkostoaan yksin, niin jälki on paljon pahempaa, kun jos kunnat katsoisivat haja-asutusalueen kouluverkon yhdessä, sanoo Suomen Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen. Hänen mukaansa kunnallisella yhteistyöllä kyetään saamaan aikaan säästöjä, ja pystytään myös turvaamaan yksinään toimimista paremmin.

Kuntia kannustetaan yhteistyöhön myös Opetushallituksen suunnalta. Pääjohtaja Kirsi Lindroos muistuttaa, että pian työhön astuvat uudet kunnanvaltuustot ovat avainasemassa kun asiassa tehdään ratkaisuja.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 08.11.2004)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.