Mainos

Kritiikki oli liikaa – S-Ryhmä pohtii uudelleen asiakkaiden tietojen keruuta

S-Ryhmä aikoo pohtia uudelleen ilmoittamaansa asiakkaiden ostostietojen tarkkaa keräämistä. Asia otettiin uudelleen harkintaan kielteisen julkisuuden vuoksi.

SOK-yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo, että S-Ryhmä selvittää vielä elokuun aikana, voisiko asiakas valita, millä tarkkuudella yhtiö kerää heidän ostostietojaan. S-ryhmän kilpailijalla Keskolla tämä valinnanvapaus on jo käytössä.

– On todennäköistä, että meillekin tulee vaihtoehtoja, eli onko se kauppasumma, tuoteryhmäkohtaista vai tuotekohtaista tietoa, Heikkilä sanoo Ylelle.

– Nyt käydään keskustelut tietosuojavaltuutetun ja kuluttajaviranomaisten kanssa, ja sen pohjalta linjataan miten tämä meillä tulee olemaan, Heikkilä sanoi STT:lle.

S-ryhmä kertoi aiemmin alkavansa kerätä syyskuussa tarkempaa tietoa kuluttajista yksittäisten ostojen perusteella. Vuodesta 2014 lähtien tarkkaa tuotetasoista ostotietoa on kerätty Sokos- ja Emotion-ketjujen myymälöistä sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.

Vastaisuudessa käytäntö kuitenkin laajenee myös Prismoihin, S-marketeihin, Saleihin, Alepoihin, ABC:ihin, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spencereille.

Tiedot ostoksista saadaan, jos asiakas käyttää S-etukorttia. Järjestelmän ulkopuolella ovat vain S-ryhmän hotellit ja ravintolat.

S-Ryhmän ilmoituksesta aloittaa tarkka ostostietojen keruu S-Etukorttia käyttävistä asiakkaista aiheutti laajaa kritiikkiä heinäkuussa. Kuluttajaliitto näki ongelmaksi sen, että asiakas ei voisi kieltää tietojen keräämistä muuten kuin lopettamalla etukorttinsa käytön.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.