Mainos

Kuljetuslakko uhkaa paperitehtaita

Joitakin paperitehtaita saatetaan joutua pysäyttämään jo viikonvaihteen aikana AKT:n lakon vuoksi. Tuotanto on pakko keskeyttää, jos varastotilat täyttyvät eikä valmista paperia voida viedä minnekään.

Kuljetuslakko haittaa paperitehtaitakin

-Yleinen arvio on, että näin käy viikonvaihteen aikana tai viimeistään alkuviikosta, työmarkkinajohtaja Arto Tähtinen Metsäteollisuus ry:stä sanoi. Sitä, mitkä laitokset ensimmäisinä pysähtyvät, on Tähtisen mukaan vielä vaikea täsmällisesti sanoa. Tilanne muuttuu koko ajan ja vaihtoehtoisia järjestelyjä varastointiin on olemassa, hän sanoi. Ensimmäisenä jarruja painetaan Stora-Enson Anjalankosken tehtaalla, jossa koneita aletaan ajaa alas asteittain viikonlopun aikana.

Sovittelun jatko yhä auki

Paperin valmistus saattaa keskeytyä myös, jos jokin raaka-aine jää kemikaalikuljetusten katkosten vuoksi saamatta. Viimeistään laitokset seisahtuvat ensi viikolla, kun Paperiliiton jäsenet aloittavat omat tukitoimensa ja kieltäytyvät lastaamasta ja purkamasta AKT:n lakon piiriin kuuluvien yritysten kuljetuksia. Paperiliitto aloittaa tukitoimensa tiistaina kello 14 eli samaan aikaan kuin Kemianliitto. Myös kemianteollisuus arvioi lakkojen vaikuttavan tuotantoon loppuviikosta. Edellytyksiä AKT:n ja Autoliikenteen työnantajaliiton välisen sovittelun uudelleenvirittelyyn tunnustellaan, mutta toistaiseksi sovittelun jatkamisesta ei ole tietoa.

Satamat täyttyvät

Autoliikenteen ja ahtaajien lakolla on teollisuudelle tuntuvat vaikutukset. Valtaosa maantiekuljetuksista seisoo, minkä lisäksi ahtaajien tukilakko jumiuttaa satamissa päivittäin noin 1,2 miljardin markan ulkomaankaupan. Metsäteollisuuden ulkomaankaupan arvo on noin 300 miljoonaa markkaa päivässä, ja siitä suurin osa kulkee normaalisti satamien kautta. Helsingin satamassa lakko näkyy apulaistuotantojohtaja Kari Noroviidan mukaan parhaiten siitä, että laiturit alkavat pikkuhiljaa täyttyä. Lakko tulee kalliiksi myös satamalle, sillä liikenteen pysähtyessä alus- ja palvelumaksut jäävät saamatta. Talousjohtaja Tauno Sieranoja haarukoi sataman tulojen menetyksen karkeasti noin 500000 markkaan päivässä.

Hedelmiä riittää


Helsingin sataman suurimman operaattorin Finnsteven toiminta on lakon vuoksi lähes kokonaan pysähtynyt.

Banaaneja riittää

-Varastossa seisoo kaikkea mahdollista tavaraa, mitä yleensä voi olla. Tuoretuotteista siellä on lähinnä sitrushedelmiä ja omenoita, sitten teollisuuden käyttämiä raaka-aineita, elektroniikkaa, kulutustavaraa ja transitokuljetuksia, Timo Hautala Finnstevestä kertoo. Tuoretuotteet säilytetään viileässä tilassa ja hedelmätkin kestävät kohtuullisen pitkän varastoinnin.

-Varsinkin itäisen Suomen eli Kotkan ja Haminan satamien transitoliikenteelle lakko saattaa olla viimeinen isku, sanoo Finnsteven markkinointijohtaja Petteri Sammalisto. Tähän asti Suomea on pidetty turvallisena ja varmana reittinä, mutta nyt kuljetukset voivat siirtyä Baltian satamiin, Sammalisto pelkää. Kaupan hyllyjä lakko ei tyhjennä vielä pitkään aikaan. Keskon päivittäistavarapuolen logistiikkajohtaja Timo Lehtinen arvioi, että jotkut yksittäiset tuontituotteet voivat loppua, jos lakko jatkuu vielä muutaman viikon.
-Esimerkiksi tonnikalaa on kuitenkin kahtakymmentä eri sorttia, samoin hedelmäsäilykkeitä. Vaihtoehtoja on, vaikka jotain tiettyä merkkiä ei ehkä saada, hän sanoi.

VR lisää vaunuja viikonloppujuniin


Kuljetusalan lakko vaikutti tänään liikenteen sujumiseen eri paikkakunnilla varsin vaihtelevasti. Tärkeimpien reittien kaukoliikenne sujui hyvin, vaikka vuorovälit olivat kaikkialla maassa normaaliliikennettä harvempia. Pääkaupunkiseudun liikenteessä lakko sujui perjantaina melko rauhallisesti. Pohjolan Liikenteen Helsingistä

Junamatkalaisille on lisävaunuja

Turkuun, Kotkaan ja Haminaan liikennöiviä bussien pikavuoroja ajettiin normaalissa laajuudessa.

VR on lisännyt kaukojunien vaunuja viikonlopun ruuhkajuniin. IC-juniin pyritään lisäksi lisäämään vaunuja jatkuvasti paikkamyynnin perusteella. -Ruuhkaisimpiin IC-juniin Poriin, Jyväskylään, Ouluun ja Savon suuntaan on lisätty viikonloppuvaunuja, kertoi Helena Jokivuo VR:stä. Kaukoliikenteen bussien pikavuorot pyrittiin hoitamaan mahdollisimman hyvin perjantain ja sunnuntai-illan ruuhkahuippujen aikana. Maaseudun ja kaupunkien lähi- ja paikallisliikenteen vakiovuorot sen sijaan hiljenevät viikonlopuksi.

Ellei työtaisteluun saada viikonlopun aikana ratkaisua, palataan maanantaina hoitamaan bussivuoroja samassa tärkeysjärjestyksessä kuin kuluneella viikolla: ensisijaisesti pyritään ajamaan työmatka- ja koululaisvuorot.
(STT-MTV3)

Pääkaupunkiseudulla ajettavista bussilinjoista saa ajantasaista ja aikataulutietoa liikenneneuvonnasta 0100-111 kello 7-19.

Muita lakkolinkkejä: YTV:n aikataulut

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.