Mainos

Kuluttaja-asiamies: Varainkeruun pelisääntöjä tarkennettava

Kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz on huolissaan hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruun pelisäännöistä.

Kuluttaja-asiamies Mickwitz muistuttaa, että lahjoittajille tulisi kertoa selkeästi, kuinka suuri osa rahasta ohjautuu varsinaiseen hyväntekeväisyystoimintaan. Kuluttaja-asiamies ihmettelee myös useiden hyväntekeväisyyskeräysten suuria kuluja.

Moni hyväntekeväisyysjärjestö hankkii rahoitustaan puhelinmyynnillä. Tarjolla on monenlaisia tukipaketteja - jokaisen kukkaroon sopivasti.

- Silloin jos tehdään kauppaa niin olemme edellyttäneet että kerrotaan paljonko sitten, millä rahasummalla sitten tukee tätä hyvää tarkoitusta, jotta voi muodostaa käsityksensä siitä, kannattaako pistää ne rahat mieluummin suoraan tän asianomaisen järjestön tilille, sanoo kuluttaja-asiamies Erik Micwitz.
Useiden hyväntekeväisyysjärjestöjen rahankeräyksissä jopa yli puolet tuotosta on mennyt kuluihin.
Varsin usein tätä ei kerrota lahjoittajalle.

-Tuntuu pahalta jos ihmiset lahjoittaa rahojaan johonkin hyvään tarkoitukseen ja sitten itse asiassa on ruokkimassa monia välikäsiä, että se ei tunnu hyvältä, sanoo kuluttaja-asiamies.

Lahjoittajan pitäisi kuluttaja-asiamiehen mielestä saada tieto varainhankinnan kulurakenteesta kysymättäkin.
Hyväntekeväisyysjärjestöissä keräystuottojen ilmoittamiseen suhtaudutaan ristiriitaisesti.

- En minä usko, että meidän tehtävämme on erityisesti näitä kustannuksia korostaa, minä luulen, et kyllä lahjoittajatkin sen ymmärtävät, että kyllä siitä kuluja aiheutuu, sanoo Matti Vanhanen Pro Medi-Heli ry:stä.
- Mun mielestä se on hyvä ilmoittaa, että mihin se puhdas tuotto käytetään, sanoo pääsihteeri Jouni Nissinen Luonto-Liitosta.

Hyväntekeväisyysjärjestöjen tukipakettien puhelinmyyntiä säätelevät yleiset kuluttajakauppaa koskevat säännöt. Tuotteilla on esimerkiksi palautusoikeus.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.