Mainos

Kuluttajaliiton lakimies huolestui ostostietojen keräämisestä: Tähän loppui S-kortin käyttäminen

S-Ryhmä ilmoitti eilen alkavansa syyskuussa kerätä tarkkoja tietoja asiakkaistaan näiden yksittäisten ostosten perusteella. Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario pitää muutosta ongelmallisena, mikäli asiakkaalla ei ole mahdollista kieltää tietojen keräämistä.

– Suurin ongelma on se, ettei tietojen keruuta voi kieltää, Sario sanoo MTV Uutisille.

Hän kommentoi aihetta eilen Twitterissä sanomalla, että tähän loppui hänen S-kortin käyttämisensä.

S-Ryhmä ilmoitti aloittavansa ostosten rekisteröinnit asiakkaan käyttäessä S-Etukorttiaan. Tähän mennessä kortin käyttäjät ovat saattaneet saada kohdennettua mainontaa, jonka on voinut kuitenkin kieltää halutessaan.

Keskon Plussa-korteissa vastaava ostostietojen tallennus on jo käytössä, mutta isona erona on se, että Keskolla asiakas voi halutessaan kieltää tietojen keruun.

Tiedot asiakkaan omaisuutta

Sario ei tarkalleen tunne S-Ryhmän kanta-asiakassopimuksen sisältöä, mutta näin merkittävä sopimuksen muuttaminen vaatisi hänestä ehdottomasti kummankin osapuolen hyväksyntää.

– Olettaisin, että S-Ryhmän sopimuksessa tähän olisi varauduttu. Mutta jos ei ole, on kyseessä niin iso muutos, ettei sitä voi yksipuolisesti tehdä.

– Tietojen kerääminen ei sinänsä ole ongelma, mutta henkilötiedot ovat henkilön omaisuutta. Asiakkaalla on oikeus päättää tietojensa luopumisesta vapaa-ehtoisesti tai rahaa vastaan, mutta luovuttamisen on oltava tietoista ja henkilöllä on oikeus tietää, mihin tietoja käytetään ja mitä riskejä siihen liittyy.

Tietojen luovuttamiseen liittyvät tietoturvakysymykset eivät Sarion mukaan ole kovin hyvin tunnettuja eikä niistä juuri tiedoteta kuluttajille.

– Poliisit urkkivat muiden poliisien tekemisiä ja sairaanhoitajat urkkivat ex-puolisonsa terveystietoja. Sellaista rekisteriä maailmassa ei ole, johon kukaan ei voisi hakkeroitua.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.