Mainos

Kuluttajaliitto paheksuu maksullisia palvelunumeroita

Palveluiden hinta olisi aina esitettävä mainoksessa selkeästi numeron yhteydessä helposti luettavassa muodossa.

Kuluttajaliitto varoittaa viime aikoina yleistyneistä yritysten palvelupuhelinnumeroista, joissa jonottaminen palveluun on maksullista ja saattaa usein kestää kymmeniä minuutteja.

- Soittaja ei yleensä tiedä soittaneensa maksulliseen numeroon. Näin puhelinlaskussa voi pahimmillaan olla kymmenien eurojen lisäkulu palvelusta, jota ei välttämättä ole saatu lainkaan, liitto kertoo tiedotteessaan.

- Kuluttajan kannalta on kohtuutonta, että samalla kun yritysten palvelunumerot ovat ruuhkautuneet ja jonottaminen saattaa kestää useita kymmeniä minuutteja, linjat ovat maksullisia, liitto paheksuu.

Kuluttajaliitto viittaa maksullisten puhelinpalvelujen eettisen lautakunnan Mapelin eettisiin sääntöihin, joiden mukaan palveluiden hinta on aina esitettävä mainoksessa selkeästi numeron yhteydessä helposti luettavassa muodossa.

Liitto mainitsee yhden esimerkin: S-etuasiakkaille tarjottiin helmikuussa Vattenfallin sähkösopimusta, jonka saadakseen tuli soittaa esitteessä mainittuun asiakaspalvelunumeroon. Kuluttajaliittoon tulleiden lukuisten valitusten mukaan asiakkaille oli saattanut kertyä useiden kymmenien eurojen lisälasku jonottamisesta erittäin ruuhkaiseen numeroon.

- Numeroa markkinoineessa esitteessä hintatietoa ei ollut, eikä sitä kerrottu puhelun aikanakaan. Myöhemmin puhelun hinnoittelua muutettiin, Kuluttajaliito kertoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.