Mainos

Kuluttajat valittavat lentomatkoista entistä hanakammin

Kestoaiheita kuluttajariitalautakunnassa ovat asuntokauppaan ja kiinteistönvälitykseen liittyvät ongelmat, autokauppa sekä kodinkoneet ja elektroniikka. Valitusten määrä on kasvanut jyrkästi 2000-luvulla.

Valmismatkoista tehtyjen valitusten määrä on laskussa, mutta samaan aikaan lentomatkoista valitetaan entistä useammin kuluttajariitalautakuntaan.

- Ylibuukkaukset ja viivästykset tuottavat eniten valituksia. Lisävaikeuksia tulee siitä, että alan kansainvälinen sääntely on epäselvää, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Viime vuonna kuluttajariitalautakuntaan valitettiin 150 kertaa lento- ja junamatkoista ja 120 kertaa valmismatkoista. Lentomatkojen valitusten määrä lisääntyi edellisvuodesta 30:llä, ja valmismatkavalitusten määrä väheni saman verran.

Kuluttaja on melkein aina voimaton, jos lentokoneeseen tulee tekninen vika, mutta pelkän lentolipunkin ostaneella on oikeuksia korvauksiin. Ohjeita löytyy muun muassa Kuluttajaviraston internetsivuilta.

Ståhlbergin mukaan valmismatkojen järjestäjät ovat noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suosituksia, joten se selittää osaltaan valitusmäärien laskua.

Kuluttajien kestoaiheita kuluttajariitalautakunnassa ovat asuntokauppaan ja kiinteistönvälitykseen liittyvät ongelmat, autokauppa sekä kodinkoneet ja elektroniikka.

Autokauppaa koskevien valitusten määrä lisääntyi. Ståhlberg miettii, onko kyseessä alaan liittyvä tahtotila.

- Kuluttajien asiallisetkaan valitukset eivät tahdo mennä läpi, hän sanoo.

Kuluttajariitalautakuntaan tuli viime vuonna 4200 valitusta eli enemmän kuin edellisvuosina. Valitusten määrä on kasvanut jyrkästi 2000-luvulla, sillä vielä vuonna 2001 valitusten määrä jäi alle 3000:een.

Osansa valitusmäärien kasvuun on internetillä, josta on helppo varata matkoja tai ostaa tavaroita.

Asian käsittely kuluttajariitalautakunnassa kestää keskimäärin kahdeksan kuukautta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.