Mainos

Kuluttajavirasto kielsi kalaöljykapseleiden huijauskampanjan

Kuluttajavirasto on määrännyt markkinointikiellon luontaistuoteyhtiö Norvitalille. Norjalaisyhtiö Norvital markkinoi viime kesän ja syksyn aikana Suomessa kalaöljykapseleita terveystutkimuksen muodossa.

– Ihmisille tuli omalla nimellä varustettu kirje, joka oli otsikoitu suomalaiseksi terveystutkimukseksi. Se tuli palauttaa pian, postimaksukin oli maksettu. Todellisuudessa kyse oli kalaöljykapseleiden markkinoinnista - jos kyselyn palautti, sitoutui kapseleiden tilaamiseen, kertoo Kuluttajaviraston lakimies Hertta Hartikainen.

Kyselyssä oli kääntöpuolella valmiiksi rastitettu kohta, jonka mukaan tutkimukseen vastannut sitoutui kalaöljykapseleiden kestotilaajaksi. Hartikaisen mukaan tämä on kuluttajansuojalain vastaista, sillä kuluttajan tulisi itse saada ilmaista tahtonsa tilaukseen.

– Jos kapseleita ei halunnut tilata, siitä olisi pitänyt ilmoittaa erikseen yritykselle. Kampanjan tarkoituksena oli ainoastaan saada tilaajia kalaöljykapseleille.

Kuluttajavirastoon tuli kampanjasta noin neljäsataa yhteydenottoa. Useat yhteyttä ottaneet eivät olleet erehtyneet tilaamaan kapseleita, vaan olivat huomanneet tutkimuksen olevan kyseenalainen mainos.

Norvital Kuluttajaviraston kynsissä ennenkin

Kuluttajavirasto antaa vuosittain muutamia markkinointikieltoja. Markkinointikielto voidaan antaa myös markkinaoikeuden kautta.

Norvitalin markkinointikielto koskee ainoastaan kyseessä ollutta terveystutkimus-kampanjaa. Yritys mainostaakin parhaillaan muun muassa televisiossa.

– Norvitalille on annettu tästä mainonnasta uhkasakon uhka, eli jos kielletyn tyyppinen markkinointitapa jatkuu eikä yritys noudata kieltoa, voi kuluttaja-asiamies hakea 100 000 euron uhkasakkoa maksettavaksi, Hartikainen sanoo.

Norvital on ollut kuluttajaviranomaisten kynsissä aiemminkin. Vuosina 2007 ja 2008 Kuluttajavirasto ja Kuluttajaliitto varoittivat luontaistuotteiden markkinoinnista. Valituksia oli tuolloin Norvitalin lisäksi muistakin yrityksistä.

Listalla toistuvat usein samat yritykset - esimerkiksi viime syksynä valituksia tuli NaturaMed Pharma -yrityksestä, joka myöskin oli käsittelyssä jo tuolloin vuosien 2007-2008 tienoilla.

– Ei voi sanoa, että tiettyjen yritysten kanssa olisi usein ongelmia. Mutta kyllä, Norvitalin kanssa on keskusteltu aiemminkin. Olimme tuolloin yhteydessä yrityksen kotimaahan Norjaan ja hoidimme asian sitä kautta.

Hartikainen ei osaa sanoa, miten luontaistuotteiden markkinointi saataisiin kuriin. Annetaan markkinointikieltoja, tehdään yhteistyötä EU:n kuluttajaviranomaisten välillä ja valvotaan mainostamista. Silti puhelimessa, kirjeitse ja internetissä törmää usein harhaanjohtaviin mainoksiin.

– Erityisesti internetissä tulee vain olla tarkkaavainen. Siellä on paljon sivustoja, jotka näyttävät harmittomalta kilpailulta tai kyselyltä, mutta kyseessä onkin mainos, josta voi syntyä vahingossa maksullinen tilaus.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.