Mainos

Kuluttajavirasto: Ole tarkkana jos maksat laihdutusvalmisteita luottokortilla

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa kuluttajia suhtautumaan laihdutusvalmisteisiin kriittisesti. Internetissä ja sosiaalisessa mediassa mainostetut laihdutusvalmisteet vievät rahat, mutta eivät kiloja.

Useimmat internetissä ja sosiaalisessa mediassa mainostetut laihdutustuotteet ovat kuluttajaviranomaisten mukaan käytännössä huijausta, koska ne eivät täytä mainoksissa annettuja lupauksia.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Kuluttajaliitto, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Euroopan kuluttajakeskus varoittavat myös laihdutusvalmisteiden tilaamiseen liittyvistä muista riskeistä. Tyypillistä on, että kuluttaja luulee tilaavansa ilmaisen näytteen tai osallistuvansa arvontaan, mutta alkaakin saada säännöllisesti maksullisia tuotepaketteja. Toisinaan tuotteista veloitetaan luottokortilta mainoksessa ilmoitettua suurempia summia.

– Tänne meidän puolelle ohjautuu valituksia, joissa useimmiten on kyse siitä, että on kuvitellut mainoksen perusteella, että kyseessä on ilmainen tilaus, kokeiluerä tai joku vaikka yhden euron kokeilu. Mutta todellisuudessa sitten onkin tullut isompia laskuja tai elinkeinonharjoittaja on katsonut, että kuluttaja on sitoutunut kestotilaukseen, kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Hanne Ronkanen kertoo.

Kuka tahansa voi mennä halpaan

Suuri osa laihdutusvalmisteiden taustalla olevista yrityksistä toimii ulkomailta pelkällä postilokero-osoitteella, joten viranomaisten on vaikea puuttua niiden toimintaan.

– Kuluttajaoikeusneuvojat pyrkivät näitä selvittämään, mutta ajoittain on valitettavasti aika vaikeaa näitä yksittäisiä tapauksia ratkoa, koska nämä vastapuolet voivat olla ulkomaisia yrityksiä, joita on äärimmäisen vaikeaa tavoittaa, Ronkanen sanoo.

Houkutteleva mainos voi saada kenet tahansa lankeamaan halpaan.

– Huijaus on aina sellainen, että jokainen kuluttaja tai ihminen ajattelee aina että enhän minä. Sitä on sillä lailla optimistinen, että pitää helposti itseään viisaampana. Sitten, kun näitä tutkitaan, niin kyllä siellä on kaikenikäisiä miehiä ja naisia, Ronkanen kertoo huijausten uhreista.

Huijauksilta voi välttyä vain varovaisuudella. Ronkanen kehottaa kuluttajia tarkistamaan aina, onko elinkeinonharjoittajan yhteistiedot annettu. Kannattaa pitää mielessä myös vanha sanonta:

– Jos joku on liian hyvää ollakseen totta, se harvoin on totta.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.