Mainos

Kuluttajavirasto VR:n mobiililipusta: Kännykän nettiyhteys ei ole itsestäänselvyys

VR:n lippu-uudistuksen yhteydessä 14. syyskuuta otettiin käyttöön uudenlainen mobiililippu, joka koskee lähes kaikkia VR:n kaukoliikenteen junia. Uusi mobiililippu vaatii toimiakseen kännykän, jossa on nettiyhteys.

Eilen MTV3 Uutiset kertoi tapauksesta, jossa matkustaja oli poistettu junasta, koska hän oli vastaanottanut mobiililipun kännykkään, jossa nettiyhteyttä ei ollut.

MTV3 Uutiset tiedusteli Kuluttajavirastosta, miten suotavaa VR:n on markkinoida kännykkälippua nimellä mobiililippu, jos käytännössä kyse on niin kutsutusta älypuhelinlipusta. Ylitarkastaja Satu Toepferin mukaan uudistuksesta pitäisi tiedottaa selvästi, mikäli tuttu palvelu toimii toisin kuin ennen.

– Kuluttajasuojalaki yleensä lähtee siitä, että pitäisi kertoa selvästi käyttöehdot ja rajoitukset. Jos lipussa on teknisiä vaatimuksia tai erityisedellytyksiä, jotka poikkeavat odotetusta tai joita kaikilla ei voi olettaa olevan, niin kyllä se pitäisi kertoa etukäteen selvästi, riittävän varhaisessa vaiheessa.

Toepferin mukaan lipun nimessä ei saisi olla väärinkäsityksen mahdollisuutta.

Nettisivuillaan VR tarjoaa mobiililipun ostajalle linkkiä lippua koskeviin lisätietoihin. Mobiililippu on esitelty nettisivuilla varsin kattavasti.

Mobiililippua jo aikaisemmin tiuhaan käyttänyt kuluttaja ei kuitenkaan välttämättä tartu kovin herkästi tarjottuihin lisätietoihin.

Toepfer on sitä mieltä, että jos yhdestä palvelutyypistä siirrytään toiseen eli tuttu käytäntö muuttuu, pitäisi muutoksesta kertoa selvästi.

Palvelun käyttöedellytyket kaikkien tietoon

VR:n liiketoimintaratkaisujen päällikkö Jani Jääskeläinen vetosi eilen siihen, että suurin osa puhelimista on jo varustettu selaimella sekä datayhteydellä.

– Ei toki voi lähteä siitä, että nykyään kaikilla ihmisillä on nettiyhteys kännykässä, huomauttaa Toepfer.

– On kaikkien osapuolten intressien mukaista, että palvelu on toteutettu tavalla, jota suurin osa kuluttajista pystyy hyödyntämään. Kaikille osapuolille pitää olla ostovaiheessa selvää, mitkä ne edellytykset palvelulle ovat.

Eilisen esimerkin tapaisissa ongelmatilanteissa Toepfer suosittaa käyttämään harkintaa ja tervettä järkeä.

– Tällaisessa tilanteessa voisi olla järkevää joustaa siinä mielessä, että tiedetään järjestelmän olevan uusi.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.