Mainos

Kuluttajavirastolle vyöryy valituksia kännyköistä

Kuluttajaviranomaiset kuulevat vuosittain parituhatta tarinaa hajonneista matkapuhelimista. Monesti kuluttaja kertoo puhelimen rikkoutuneen itsestään yks kaks yllättäen, mutta totuus on toinen.

– Kuluttaja väittää usein täysin vilpittömästi, ettei puhelimelle ole sattunut mitään. Ongelmana on se, että jos puhelin on saanut kosteutta tai pudonnut, ei vika välttämättä ilmene heti. Kun puhelin lopulta lakkaa toimimasta, on kuluttajan vaikea ymmärtää, miksi vika ei mene takuuseen, sanoo kuluttajariitalautakunnan ylitarkastaja Maija Mäkinen.

Kuluttajavirastoon tulee vuosittain noin 2 500 matkapuhelimiin liittyvää valitusta. Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn päätyy vajaat sata tapausta vuodessa.

Puhelinhuoltofirmojen antamista lausunnoista käy usein ilmi, että puhelin on kokenut kovia ja lakannut siksi toimimasta.

– Jos puhelimen piirikortilla on havaittavissa laajoja kosteusjälkiä tai kuoressa esimerkiksi lommoja tai kolhuja, kuluttajan valitus harvoin menestyy. Vika ei tuolloin ole puhelinvalmistajassa, Mäkinen linjaa.

Tyyppiviat harvinaisia

Mäkinen tietää myös tapauksia, joissa puhelin on ollut perheen lasten käytössä ja lakannut toimimasta. Lapset eivät välttämättä myönnä, vaikka puhelimelle olisi jotain sattunutkin.

– Nykyiset älypuhelimet ovat kuin minitietokoneita ja niitä on käytettävä sen mukaisesti. Ne eivät kestä putoamista tai puristusta, ja kuluttajan on se ymmärrettävä.

Kaikkia Suomessa tunnettuja matkapuhelinmerkkejä huoltavan Scf Huollon toimitusjohtaja Yrjö Tuominen sanoo, että nykyisissä älypuhelimissa on harvoin varsinaisia tyyppivikoja.

– Viat tulevat lähes poikkeuksetta käyttäjistä: puhelin pudotetaan, se kastuu, jää johonkin puristuksiin tai sitä on käytetty muuten huolimattomasti, Tuominen luettelee.

Nykyisin käyttäjät voivat itse ladata sovelluksia puhelimiinsa, mikä voi niin ikään tiltata koko puhelimen.

– Meidän on lähes mahdoton selvittää, mikä yksittäinen ohjelma vian aiheuttaa, Tuominen toteaa.

Uusi yhtä kuin kierrätetty

Tuomisen mukaan puhelimia hajoaa tasaiseen tahtiin mallista ja merkistä riippumatta. Myös Kuluttajaviraston tiedoista käy ilmi, että esimerkiksi Nokian Lumiasta ja Applen iPhoneista valitetaan keskimäärin saman verran.

Merkistä riippuu kuitenkin se, yritetäänkö puhelinta korjata vai saako kuluttaja heti vaihtolaitteen tilalle. Nokian tiedotuksesta kerrotaan, että jokaisen laitteen kohdalla arvioidaan erikseen, onko korjaaminen järkevää. Applella puolestaan on periaate, jonka mukaan rikkoutunut laite vaihdetaan saman tien uuteen.

Vaikka "uusi" voi tarkoittaa jo kertaalleen käytössä olleista osista koottua, ei kuluttaja huomaa Tuomisen mukaan eroa.

– Esimerkiksi kierrätettyjä akkuja voidaan käyttää myös uusissa puhelimissa. Kuluttajan kannalta sillä ei ole väliä, koska laite näyttää uudelta, toimii moitteettomasti ja siinä on normaali takuu.

Tuominen muistuttaa, että puhelin kannattaa aina viedä korjattavaksi valtuutettuun huoltoliikkeeseen, sillä muuten laitteen takuu voi raueta.

(MTV3 - STT)

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.