Mainos

Kuntaliitokset uhkaavat syrjäseutujen taksipalveluja

Taksit odottavat asiakkaita.

Vuoden vaihteen kuntaliitosten jälkeen taksia voi joutua yhdistyvien kuntien haja-asutusalueilla odottamaan entistä kauemmin ja maksamaan siitä huomattavasti enemmän.

Liikenne- ja viestintäministeriön sekä lääninhallitusten tulkinnan mukaan taksiluvat, asemapaikat ja kiintiöt määritellään kuntaliitosten jälkeen kunnittain.

Esimerkiksi kymmenen kunnan Suur-Salossa kiskolainen taksikuski voisi ajaa kyytejä Salon taksiasemalta. Taksialalla pelätään muutoksen johtavan syrjäseutujen taksipalvelujen hiljenemiseen.

- Yksi vaihtoehto tietenkin on se, että taksiala itse ottaisi sillä tavalla vastuuta, että järjestäisivät keskenään päivystystä tai ajovuorojärjestyksen, sanoo ylitarkastaja Pirjo Kujala Länsi-Suomen lääninhallituksesta.

Taksiliitto lyttää ajatuksen.

- Meillä ei valitettavasti ole sellaisia voimia, että yksittäinen autoilija voisi lähteä 30-40 kilometrin päähän päivystämään yksittäisen kuusen juureen yhdeksi päiväksi, sanoo liiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen.

Tällä erää lähes kaksi kolmasosaa taksikyydeistä on yhteiskunnan maksamia. Taksimatkojen kasvaessa muutamista kilometreistä jopa kymmeniin kasvaa myös yhteiskunnan kustantama lasku reilusti.

Taksialalla toivotaan, että taksiluvat myönnettäisiin kaupunginosa- tai kuntaosaperusteisesti, jolloin nykyiset taksien asemapaikat säilyisivät kuntaliitosten jälkeen.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.