Mainos

Kutsubussista vaihtoehto yksityisautoilulle: Taksin nopeus, mutta bussilipun hinta

HSL tarjoaa pääkaupunkiseudulla ensimmäisenä maailmassa kutsubussiliikennettä, joka perustuu täysin automatisoituun tilaus- ja ohjausjärjestelmään.

Kutsuplus-palvelua on viime lokakuusta asti kokeiltu rajatulla testimatkustajajoukolla. Pikkubusseja on aluksi vain 10, mutta niiden määrä kasvaa kysynnän mukaan.

Kutsubussiliikenteellä pyritään taksimaiseen liikkumisnopeuteen bussimaisilla kustannuksilla.

Kutsuplus-bussi ei ole sidottu vakioreitteihin tai aikatauluihin, vaan se tilataan lähimmälle bussipysäkille.

Matkustaja ilmoittaa internetin kautta tarpeestaan, mistä ja minne hän haluaa matkustaa. Järjestelmä katsoo kaikki autot, mitkä ovat järjestelmässä ja ilmoittaa, mitkä autoista voisivat tarjota palvelua.

Bussin voi tilata älypuhelimella tai muulla päätelaitteella ja kyydin lähtöhinta on 3,50 euroa, johon lisätään matkan pituuden mukaan 0,45 euron kilometritaksa. Myös ryhmäalennukset ovat mahdollisia.

Viiden vuoden päästä jo 1 000 kutsubussia?

Yhdeksän henkilön pikkubusseja on nyt kymmenen, mutta lisää on tulossa, kertoo hankejohtaja Kari Rissanen.

– Olemme saaneet valtuudet tilata 5 autoa lisää, mutta ne voidaan ottaa liikenteeseen vasta 9 kuukauden kuluttua. Tavoitteena on, että vuoden 2015 lopulla olisi 100 bussia, vuonna 2018 jo 1 000 bussia ja vuonna 2025 voidaan puhua kenties jopa 5 000-8 000 bussista.

Kutsuplus toimii toistaiseksi pääosin Kehä 1:n eteläpuolella klo 7.30 ja 18.30 välisenä aikana. Bussi ei ole sidottu vakioreitteihin tai aikatauluihin, vaan se tilataan lähimmälle bussipysäkille.

Mitä urbaanimpi alue, sitä enemmän kutsuplus-busseja kaivataan, sanoo toimitusjohtaja Teemu Sihvola Aalto yliopiston tutkijaryhmän perustamasta Ajelo Oy:stä.

– Mitä enemmän kysyntää, mitä enemmän autoja, sitä tehokkaammin järjestelmä toimii. Toki kyllähän tämä on hyvin sovitettavissa hajasijoitusalueille, missä kysyntä on pienempää, mutta tarpeet ovat hyvin samankaltaisia.

Uutta joukkoliikennepalvelua on suunniteltu ja kokeiltu jo vuodesta 2007 HSL:n, Liikenneviraston ja Aalto-yliopiston yhteisessä Metropol-hankkeessa.

Kutsuplus-testiliikenne alkoi 1. lokakuuta 2012 rajatulla matkustajajoukolla, jota on laajennettu vähitellen. Testikäyttäjien palaute on ollut rohkaisevaa ja heiltä on saatu runsaasti hyödyllisiä kehitysehdotuksia.

Älyliikennejärjestelmää kehittänyt Aalto-yliopiston tutkijaryhmä aikoo viedä liikennekonseptin ensin Eurooppaan ja sitten muihin maanosiin.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.