Mainos

Kuvat: Ex-alppihiihtäjä Sami Uotilan ihmepelastuminen lentoturmasta: Kone kahtia, pakkolasku ryteikköön

Entinen alppihiihtäjä Sami Uotila oli ilmassa lentämässä vuoden ensimmäistä pienkonelentoaan, kun koneesta menivät tehot tuntemattomasta syystä. Ainoa vaihtoehto oli pakkolasku, eikä lähistöllä ollut helppoa laskeutumispaikkaa. Uotila kertoo järkyttävästä tapauksesta MTV Uutisten haastattelussa.

Keskiviikkoaamupäivä yhdentoista aikoihin. Sami Uotila on 800 jalan korkeudessa pienkoneessaan kuvaamassa omistamaansa Hiidenlinnaa ja sen uutta seikkailupuistoa.

Kone on juuri huollettu ja kaiken pitäisi olla kunnossa. 20 minuutin lentämisen jälkeen siitä kuitenkin menevät tehot, ja syy on täysi mysteeri.

– Nousunkaan jälkeen ei tullut mitään. Yleensä tulee jo siinä vaiheessa, jos on jotain, Uotila kertoo puhelimessa selvästi järkyttyneenä.

Uotila ei vieläkään tiedä vian syytä. Hän on kuitenkin sataprosenttisen varma, että kyse on nimenomaan koneviasta, sillä molemmat tankit olivat täynnä ja kaikki oleellinen tarkistettiin hätätilanteessa.

Kun tehot menevät, on pakko reagoida salamannopeasti, sillä silloin tullaan varmuudella alas.

– Siinä oli aikaa vähän toista minuuttia. Ei auttanut mennä paniikkiin. Ei siinä ollut mitään tehtävissä. Pakkolasku oli ainut vaihtoehto, Uotila kertoo.

"Sinne olisi jääty kitumaan"

Uotila on kokenut lentäjä. Lentovuosia on takana kuusi vuotta. Hätätilanteita on harjoiteltu monesti. Pitää mennä suoraan ja vältellä kääntymistä.

Erityisen haastavaa tällä kertaa oli se, ettei lähistöllä ollut peltoa tai muuta helpompaa laskeutumispaikkaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi hakkuuaukea, jossa oli kantoja, kiviä ja vesakkoa.

– Satasta kun mennään, ei se tietenkään kiva fiilis olla. Kyllä se heti oli tiedossa, että pahasti tässä käy.

Entinen suurpujottelumäkien vauhtihirmu ei mennyt tilanteessa paniikkiin.

– Pysyin hyvin rauhallisena, kun noita tilanteita on kuitenkin harjoiteltu paljon. Täytyy olla varautunut, ja onhan noista tilanteista tullut muistakin urheilulajeista niin sanotusti kokemusta.

– Mutta kyllä siinä kun olet menossa päin metsää. Kyllä sitä alkaa miettiä parin pienen lapsen isänä, ettei tämä ihan terveen oloista ole.

– Tuli vedettyä lippistä tiukalle ja kuulokkeet kireälle.

Ensimmäisenä kannot riipivät irti laskutelineet. Kone pyörähti nokan kautta ympäri katolleen. Toinen siipi irtosi ja runko meni poikki. Jäljelle jäi pelkkä hylky, mutta siitä huolimatta turmasta ei koitunut pahempia henkilövahinkoja. Uotila sai jalkoihinsa lieviä ruhjeita.

– Onneksi siellä oli kännykkäkenttää.

– Sellaiseen Hiiden takametsän ryteikköön vedettiin, että luultavasti kukaan ei nähnyt. Sinne olisi jääty kitumaan, jos ei olisi pystynyt liikkumaan.

Ei vielä tietoa lentouran jatkosta

Kyseessä oli Uotilan ensimmäinen todellinen lentovaaratilanne. Aiemmin koneen siipi oli osunut kerran puuhun laskeutuessa, mutta mitään sen pahempaa ei ollut koskaan sattunut.

Kone oli saksalainen FK-9 ELA -kevytilmailukone, jonka hinta kipuaa melko lähelle sataa tonnia. Uotila arvelee, että vakuutus korvaa vauriot. Hän ei vielä tiedä, aikooko hankkia uutta konetta.

Uotila kertoo ymmärtäneensä täysin vasta jälkikäteen, kuinka pahasta tilanteesta tällä kertaa oli kyse. Heti turman jälkeen hänestä tuntui, että pystyisi lentämään jälleen vaikka saman tien.

Nyt Uotila sanoo, että lentäjänuran jatkamista täytyy miettiä tarkkaan.

– Ehkä tässä on nyt sitten tullut enemmän toisiin ajatuksiin. Varmaan huomattavasti vaarallisempaa on hevosurheilu kuin pienkonelentäminen, mutta ei sekään nyt ihan turvallisinta ole, hän pohtii hiljaisena.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.