Mainos

Slush tavoittelee ennätysyleisöä Suomen suurimmalla tuotannolla – "isompaa kuin Euroviisut"

Marraskuussa järjestettävä kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slush kasvaa tänä vuonna aivan uusiin mittoihin. Kaksipäiväisestä tapahtumasta on kasvamassa Suomen historian suurin tekninen toteutus. 

Järjestäjien mukaan tämän vuoden Slush ohittaa koossaan jopa vuoden 2007 Euroviisut. 

Marraskuun 18.-19. marraskuuta kasvuyritykset, sijoittajat ja media kokoontuvat Messukeskukseen Slush-konferenssiin. Syy uuteen paikkaan on järjestäjien mukaan se, että Slush on kasvanut muutamassa vuodessa liian suureksi Kaapelitehtaalle.

Viime vuonna tapahtuma kokosi Helsinkiin yli 7000 osallistujaa ja 1200 yritystä yhteensä 68 maasta.
 
Tänä vuonna Slush tavoittelee 10 000 kävijää. Tapahtuma on kansainvälisesti siten poikkeuksellinen, että sen järjestää voittoa tavoittelematon yhteisö.

– Pystymme tänä vuonna toteuttamaan siellä sellaisen tapahtuman, jonkalaista Pohjoismaissa ei ole vielä koskaan nähty, Slushin pääjärjestäjä Miki Kuusi kertoo.

Marraskuussa myös Helsingin päärautatieasema saa uuden ilmeen, kun asemaa vartioivat Kivimiehet puetaan vaatteisiin.

Slush juhlistaa Helsingin päärautatieasemaa vartioivien Kivimiehien 100-vuotispäivää tuomalla Slush-humun rautatientorille. VR:n kanssa järjestettävässä tempauksessa Kivimiehet saavat "Slush-makeoverin" huppareineen päivineen. Asu on kuitenkin vain väliaikainen. 

Slush näkyy isosti koko rautatieasemalla mutta myös Pasilan asemalla, jonka kautta on kulku Messukeskukseen.

Tapahtuma näkyy myös Helsinki-Vantaan lentokentällä, jossa vapaaehtoiset toivottavat kansainväliset vieraat tervetulleiksi Slush-palvelupisteillä.

Yli 100 rekkalastillista tekniikkaa

Slushiin tuodaan tänä vuonna tuomaan merkittäviä määriä tapahtumatekniikkaa muun muuassa Saksasta, Belgiasta ja Italiasta asti, sillä Suomesta ja Pohjoismaista löytyvä materiaali ei riitä. 

Tapahtumatuotannosta vastaavaan tiimiin kuuluu laaja joukko suomalaisessa festivaalikentässä ansioituneita tekijöitä, jotka ovat olleet keskeisissä rooleissa muun muassa Flow Festivalin, Ruisrockin sekä Lux Helsingin kaltaisissa tapahtumatuotannoissa.

Tapahtuman kaksiviikkoinen rakennus- ja purkuvaihe työllistää yli 170 alihankkijayritystä, 500 tapahtumatuotannon ammattilaista sekä yli 1000 vapaaehtoisesta koostuvan organisaation. 

Slush valtaa tänä vuonna Messukeskuksesta kahdeksi viikoksi  yli 17 000 neliömetrin alueen, jonne tuodaan tapahtumatekniikkaa eri puolilta Eurooppaa yli 100 rekkalastillisen verran.

Tapahtuman valmistelu aloitetaan peittämällä puoli kilometriä Messukeskuksen kahdeksan metriä korkeita seiniä ja ikkunapintoja mustalla Molton-verholla, minkä jälkeen säkkipimeäksi jäävä tila valaistaan yli 6000 valonlähteellä.

Tapahtuman viisi lavaa, 250 yrityksen demoalue, Helsingin keskustasta paikalle saapuvat 20 ravintolaa ja kahvilaa sekä laajat tapaamisalueet vaativat yli kolme kilometriä metallisia ripustusrakenteita. Suuri osa tapahtuman rakentamiseen käytettävistä materiaaleista on kierrätetty.

Euroopan johtava sijoittajatapahtuma

Järjestäjien mukaan tapahtuman koko ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan työkalu tärkeimpien kansainvälisten toimijoiden houkuttelemiseksi Helsinkiin.

Slushista on kasvanut osallistuvien sijoitusrahastojen määrän perusteella Euroopan johtava sijoittajatapahtuma.

Slushin viidelle lavalle nousee tänä vuonna yli 200 kansainvälisiä markkinoita valloittanutta yrittäjää, yritysjohtajaa ja sijoittajaa eri puolilta Eurooppaa, Yhdysvaltoja ja Aasiaa.

Slushin lavoilla sekä demoalueella nähdään myös yli 400 startup- ja kasvuvaiheen yritystä, niiden toimialojen  vaihdellessa ympäristö- ja terveysteknologiasta pelialaan, koulutukseen, teolliseen internetiin sekä puettavaan teknologiaan.

Viime syksyn tapahtuma kokosi Helsinkiin 118 kansainvälistä sijoitusrahastoa, jotka tapasivat etukäteen sovituissa 1960 tapaamisessa yhteensä 461 sijoitusta etsivää yritystä. Pelkästään viimeisen puolen vuoden aikana nämä kasvuyritykset ovat nostaneet yli 110 miljoonaa euroa rahoitusta. Tästä noin puolet on tullut suomalaisiin yrityksiin.

Tapahtuman sivusto: www.slush.org

MTV Oy on toiminut tapahtuman yhteistyökumppanina vuodesta 2012. Tänä syksynä MTV Uutiset, Radio Nova ja Slush etsivät yhteistyössä sekä Huomenta Suomi –lähetyksissä että Radio Novan taajuuksilla luovinta suomalaista, kilvan voittaja julkistetaan Slush-konferenssissa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.