Mainos

Kysely: Koulukiusaamiseen saa apua

Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikyselyn perusteella parhaiten koulukiusaamiseen puuttuvat vanhemmat ja opettajat. Valtaosa kyselyyn vastanneista oli kuitenkin sitä mieltä, ettei kiusattu saa riittävästi apua.

Vanhemmat ja opettajat näyttävät pystyvän parhaiten puuttumaan koulukiusaamiseen. Valtaosa Mannerheimin Lastensuojeluliiton kiusaamiskyselyyn vastanneista on kuitenkin sitä mieltä, ettei kiusattu lapsi tai nuori saa riittävästi apua.

- Aika moni nuori kokee sen, että on vaikea saada apua koulukiusaamiseen, summaa nuorisotyön päällikkö Ossi Heinänen MLL:stä.

Vanhempien lisäksi vastaajat ovat saaneet tukea usein myös ystäviltä. Sen sijaan nuoret kokovat saavansa harvemmin apua koulukuraattorilta, -psykologilta tai -terveydenhoitajalta.

Kiusaamiskysely toteutettiin internetkyselynä MLL:n nuorten netissä elokuun lopun ja syyskuun 18. päivän välillä. Kyselyyn vastasi 9117 nuorta. Vastaajat olivat 7-16-vuotiaita, ja heistä 75 prosenttia oli tyttöjä.

Heinänen kertoo, että kyselyä oli mainostettu useilla nuorten suosimilla nettisivustoilla. Koska nuoret pääsivät itse päättämään, vastaavatko vai eivät, saattaa vastaajajoukossa korostua kiusaamista kokeneiden osuus. Kyselyssä kiusaamisesta kertoo kärsineensä lähes joka neljäs vastaaja.

Patistetaan paikalta poistujia

Vajaa viidennes kyselyyn vastaajista arvioi, että heidän koulussaan kiusataan joka päivä. Silti pieni osa tunnustautui itse kiusaajiksi ja vain hieman useampi kertoi olevansa mukana kiusaamisessa. Suunnilleen kolmannes ilmoitti puolustavansa kiusattua, mutta vieläkin useampi vastaaja poistuu paikalta.

- Meidän viesti on, että panostettaisiin aika paljon näihin sivustakatsojiin. Lisäksi yritettäisiin luoda siellä koulussa semmoinen ryhmähenki, että ketään ei kiusata. Silloin kiusaajat ja heille myötämieliset jäävät selvästi vähemmistöön, Heinänen sanoo.

Nuorisotyön päällikkö muistuttaa, että kouluissa on päästy hyviin tuloksiin, kun kiusaamisen lopettamiseen on tartuttu tosissaan.

- On ehdottoman tärkeää, että tähän tilanteeseen puututaan ja kiusaamisesta puhutaan siellä luokassa.

Luokan asenneilmapiiriin voidaan vaikuttaa esimerkiksi siten, että laaditaan luokan pelisäännöt kiusaamistilanteessa.

Aikuiset valppaiksi

Heinänen patistaa myös vanhempia ja opettajia aktiivisuuteen kiusaamisen ehkäisemisessä. Toimiva yhteistyö kodin ja koulun välillä edistää ongelman esiintuomista. Silloin vanhempien on esimerkiksi helppo ottaa yhteyttä kouluun, jos huomaa omaa lasta kiusattavan tai hänen olevan kiusaaja.

- Mielestäni on kauheaa, jos sälytetään tavallaan kiusatulle vastuu siitä, että hänen pitää tehdä jotain.

Heinänen arvioi, etteivät aikuiset aina suhtaudu kiusaamiseen tarpeeksi vakavasti.

- Usein aikuisilla on tässä ongelmana, että ajatellaan kiusaamisen jollain tavalla kuuluvan nuoruuteen. Toki vaikkapa poikien töniminen tai rankkakin läpän heitto kuuluukin nuoruuteen, mutta kiusaaminen ei kuulu. Se on ehdottomasti sellainen asia, mihin aikuisten pitää puuttua.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 04.10.2005)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.