Mainos

Lääkäripalvelujen kyseenalainen markkinointi lisääntynyt

Lääkäriliiton valvontalautakunnan mukaan lääkäripalvelujen kyseenalainen markkinointi on lisääntynyt. Eniten lautakuntaan on kertynyt pohdittavaksi silmälääkärien ja kauneuskirurgien mainoksia.

Lääkäripalvelujen markkinointi on yhä näkyvämpää ja se hakee vielä rajojaan. Myös kyseenalainen ilmoittelu on lisääntynyt viime vuosina.

Markkinoinnin pelisääntöjen noudattamista valvova Lääkäriliiton oma valvontalautakunta on toiminut nyt vuoden verran ja lautakunnan kaikkiin kokouksiin pohdittavia tapauksia on kertynyt rutkasti. Lautakunta arvioi ilmoittelua Lääkäriliiton laatimien markkinointiohjeiden perusteella.

Lääkäriliiton lakimiehen Kati Lehtosen mukaan huomiota on kiinnitetty mm. ylisanojen ja vierasperäisten termien käyttöön. Asiattomaksi katsotaan lisäetujen ja kylkiäisten, kuten arpajaisten käyttö.

- Hinnalla saa kyllä kilpailla, mutta raja ylitetään, jos ilmoituksessa luvataan toisen silmän hoito ilmaiseksi, kun maksaa toisen, arvioi Lehtonen.

Tuloksista ei saa kertoa eikä takuita saa antaa

Potilaan käyttäminen mainoslehdissä on hyvin kyseenalaista. Ehdottomasti kiellettyjä ovat mainokset, joissa potilas maksua vastaan kehuu tiettyä lääkäriasemaa tai lääkäriä.

Jos potilas taas oma-aloitteisesti kertoo saamastaan hoidosta aikakauslehdessä, siihen ei juurikaan voi puuttua, sanoo Lehtonen.

Lääkäreitä ja lääkärinpalveluja koskevat markkinointiohjeet kieltävät mm. erityispätevyyden käytön siinä vaiheessa, kun lääkäri on vasta erikoistumassa. Viittauksia hoidon tuloksiin ei saa esittää eikä hoitojen onnistumisesta saa antaa takuita. Hinnoista on kerrottava vertailukelpoisella tavalla, niin että potilas voi vaivatta päätellä, kuinka paljon omasta pussista on maksettava.

Markkinoitavien hoitomenetelmien pitää olla myös asianmukaisesti tutkittuja. Usein kuitenkin mainonnassa kerrotaan vain, että hoitomenetelmä on menestyksekäs ja hyvä, sanoo Lehtonen.

Jotkut eivät vaan ota ojennuksesta opikseen

Lääkärinpalvelujen markkinoinnin valvontalautakunta aloitti toimintansa vuosi sitten kesäkuussa. Aiemmin asioita ruodittiin Lääkäriliiton luottamusneuvostossa, mutta kun tapauksia alkoi tulla kovin paljon, päätettiin niitä varten perustaa oma elin.

Ilmoituksia kyseenalaisesta markkinoinnista on tullut toisilta lääkäreiltä, potilailta, Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta sekä lääninlääkäriltä. Eniten käsittelyyn on tullut silmälääkärien ja kauneuskirurgien ilmoituksia.

- Useimmissa tapauksissa vääriä markkinointikeinoja käyttäneet ovat huomautuksella ojentuneet. Valitettavasti on kuitenkin niitäkin, jotka eivät välitä ja toistavat samoja asioita uudelleen ilmoituksissaan.

Lautakunta on toistaiseksi toiminut niin lyhyen aikaa, että vielä ei tiedetä joudutaanko ottamaan kovempia otteita käyttöön. Huomautuksen jälkeen liiton hallitus voi antaa varoituksen ja erottaa liitosta.

Lautakunta voi ojentaa kuitenkin vain omia jäseniään. Sitäkin on pohdittu, kuka valvoo niitä, jotka eivät liittoon kuulu. Ilmoituksista harvoin näkee, onko markkinoija liiton jäsen vain ei.

Liitto on kehottanut lääkäreitä kertomaan ilmoituksissaan jäsenyydestään esimerkiksi käyttämällä liiton logoa, mutta sen käyttö on jäänyt Lehtosen mukaan vähäiseksi.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.