Mainos

MTV Uutiset uuden kehäradan koeajolla – "sinisimpukkakanta haittasi rakentamista"

Sydämenmuotoinen kehärata on nyt täällä. Vuodesta 2009 asti käynnissä ollut hanke herää henkiin varhain huomenaamulla, kun rataa vastapäivään kiertävä I-juna käynnistää matkansa Helsingin päärautatieasemalta kello 3.59.

Kellonsuuntaisesti rataa kiertävä P-juna puolestaan lähtee neitsytmatkalle kello 5.14.

MTV Uutiset on parhaillaan mukana junan ensimatkalla Helsingin Rautatieasemalta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää.

VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola kertoo kehäradalla liikennöivistä junista:


Kehärata lukuina

  • Radan kokonaispituus 48,5 kilometriä, uusi rataosuus 18 kilometriä
  • Matkustusaika päärautatieasemalta lentoasemalle:
    1) Tikkurilan kautta 27 minuuttia
    2) Myyrmäen kautta 32 minuuttia
  • Rataa liikennöivässä Flirt-junassa 238 istumapaikkaa
  • Kustannusarvio on 785 miljoonaa euroa

Kehärata yhdistää pääradan Vantaankoskeen rataan. Uusi 18 kilometria pitkä osuus tuo Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteyksien piiriin. 

Koeajolla kyydissä on satakunta matkustajaa - mukana median edustajia sekä VR:n henkilökuntaa. 

Matkantekoa värittävät puheet ja keskustelut.

Kehäradan uudet kiskot kurkottavat yhdistämään pääradan Hiekkaharjun aseman Vantaankosken asemaan. 18 kilometria pitkä rataosuus sisältää viisi uutta pysäkkiä mukaan lukien Helsinki-Vantaan lentoaseman. 

Tunnelikokemuksiakin on luvassa, sillä juna matkaa syvällä maan uumenissa suuren osan matkaa.

Kehäradan rakentamista on vaikeuttanut Vantaanjoen sinisimpukkakanta, jota piti suojella.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.