Mainos

Lähiönuoria innostetaan vaaliuurnille

Maaliskuun eduskuntavaalien äänestysprosentti halutaan nostaa yli seitsemänkymmenen. Oikeusministeriö on ottanut erityiskohteekseen alle kolmikymppiset sekä viime vaaleissa laiskasti äänestäneiden alueiden asukkaat. Luvassa on niin kirjeitä, pipoja kuin koulukiertueitakin.

Äänestysaktiivisuuskampanja käynnistyi tänään Joensuussa koulukiertueella. Huomenna alkavat myös alueelliset tilaisuudet, joista ensimmäinen on Tampereella. Tavoitteena on lisätä äänestysaktiivisuutta, mutta myös osallistumista yhteiskunnallisiin asioihin yleensä, sanoi oikeusministeri Leena Luhtanen avatessaan kampanjan.

Kampanja pohjautuu kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmassa mainittuun tarpeeseen nostaa äänestysaktiivisuutta. Vaalien äänestysprosentit ovat laskeneet Suomessa 1970-luvulta lähtien, mutta viime vuosina laskusuunta on pysähtynyt.

Äänestysaktiivisuuskampanja arvioidaan Luhtasen mukaan vaalien jälkeen. Arvioinnin perusteella on mahdollista harkita ministeriön näkökulmasta erilaisten kampanjoitten tarvetta tulevissa vaaleissa, Luhtanen totesi.

Nuorille kirje ja koulukiertue

Kampanja kohdennetaan sellaisiin ryhmiin ja alueisiin, joissa äänestäminen on melko passiivista ilman erityistoimia. Kampanjan kohdentamista varten on yhdistetty Tilastokeskuksen tietoja viime eduskuntavaaleista, kaupallisia tietoja sekä arvo- ja asenneanalyysiä.

Kampanjan kohderyhmänä on erityisesti nuoret, joiden keskuudessa äänestysinto on matala. Ryhmä koostuu alle 29-vuotiaista keskisuurten ja suurten kaupunkien asukkaista, erityisesti nuorista miehistä. Ryhmään kuuluu myös maahanmuuttajia.

Kampanjassa lähetetään kirje 18-29 -vuotiaille äänioikeutetuille. Kampanjaan valituissa 17 kaupungissa toteutetaan koulukiertue rap-muusikko Palefacen ja Allianssi ry:n kanssa. Ammattioppilaitoksiin ja lukioihin toimitetaan julisteita ja kampanjaa mainostetaan tiedotusvälineissä, joita nuoret käyttävät paljon.

Nuoria muistutetaan vaaleista numerosarjalla 18.3.2007. Toinen keskeinen viesti on, että äänestää voi missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa 7. - 13.3. ja siihen riittää henkilöllisyystodistus. Kampanjan oheistuotteina on mm. lasinalusia, joita toimitetaan kampanjakaupunkien ravintoloihin muistuttamaan äänestyspäivistä ja herättämään keskustelua.

Venäjänkielisille tietoa äänestämisestä

Maahanmuuttajien suurimmalle ryhmälle, venäjänkielisille, toimitetaan Spektr-lehden välissä liite äänestämisestä eduskuntavaaleissa. Äänioikeutettuja venäjänkielisiä on yli 10 000.

Kuurojen ja näkövammaisten liittojen kanssa tuotetaan äänestämiseen liittyvää tiedotusmateriaalia. Eduskuntavaaleissa äänestämisestä julkaistaan selkokielinen esite ja lisäksi ilmestyy laajempi selkokielinen demokratiaopas.

Äänestysaktiivisuuskampanjan budjetti on noin miljoona euroa.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.