Mainos

"Lähtömme viivästyy " - miksi matkustajia ei lasketa ulos lentokoneesta?

"Meillä on nyt pientä teknistä vikaa ja lähtömme viivästyy hieman". Kuulutukseen on törmännyt moni paljon lentävä. Usein matkaan on päästy inhimillisessä ajassa — mutta ei kuitenkaan aina. Odottelu ahtaassa lentokoneessa on epämukavaa ja moni pohtiikin, miksi matkustajia ei päästetä ulos jaloittelemaan huoltotoimenpiteiden ajaksi.

35 vuotta itsekin lentänyt, lentotoiminnan tarkastaja Markku Arjamaa Ilmailuhallinnostakertoo, että vikatilanteet ovat hyvin työllistäviä paikkoja lentäjälle. Pilotin täytyy ensitilassa keskittyä ongelman ratkaisemiseen.

– Otetaan yhteyttä tekniikkaan, neuvotellaan, ja sieltä tulee mahdollisesti joku katsomaan ongelmaa, Arjamaa selventää.

Tarkoituksena on siis saada lentokone mahdollisimman pian aikataulussa matkaan, jotta esimerkiksi matkustajien jatkolennot eivät menisi mönkään.

– Jos kone on jo boardattu, matkustajien saaminen ulos koneesta kestää. Täytyy ehkä tilata bussit paikalle ja siirtää matkustajat terminaaliin, ja heidän uudelleen kerääminen koneeseen on hidasta.

Mahdollisesti jouduttaisiin tekemään myös uudet turvatarkastukset matkustajille, Arjamaa kertoo.

"Matkustajien pitäminen ajan tasalla kaikkein tärkeintä"

Pitkän uran lentäjänä tehnyt Arjamaa kertoo, että pilottien koulutuksessa on viime vuosina kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien tiedottamiseen.

– Pilotin päätehtävä on tietysti saada kone kuntoon, mutta lähes yhtä tärkeää on pitää matkustajat ajan tasalla viivytyksen kestosta.

Arjamaa painottaa, että jos pilotti lupaa tiedottaa asiasta esimerkiksi puolen tunnin kuluttua, se on myös tehtävä silloin.

– Aika monet seuraavat kellosta ajan kulumista, ja se rauhoittaa, jos pidetään tilanteen tasalla.

Catering apuun ja ovet auki jos viivästys jatkuu

Arjamaa ei halua ottaa kantaa Ryanairin koneelle eilen Espanjassa sattuneeseen tilanteeseen, jossa matkustajat joutuivat odottamaan 50 asteisessa koneessa toista tuntia koneen lähtöä. Useiden matkustajien kerrotaan pyörtyneen kuumuudessa ja yksi lapsi sai odottelussa kuivumisoireita.

Arjamaan oman kokemuksen mukaan hankalissa tilanteissa vähintä mitä voidaan tehdä, on tarjota matkustajille virvokkeita.

– Cateringiin heti yhteyttä ja yritetään saada matkustajille juotavaa.

Arjamaa ihmettelee sitä, miksi Ryanairin koneessa ei avattu ovia.

– Itse olen lentänyt tuon kokoluokan koneita ja vastaavanlaisissa tilanteissa ovet on heti avattu ristivedon aikaansaamiseksi.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.