Mainos

Laihdutusbisnes kasvaa kohisten

Lihavuus on jo joka viidennen suomalaisen ongelma. Laihdutustuotteiden suuresta kysynnästä huolimatta tuotteiden markkinointi on pääsääntöisesti asiallista.

Vuodenvaihteen jälkeen apteekin ovi on käynyt käy tiiviiseen tahtiin. Myyrmäen apteekin farmaseutti Päivi Ojamo kertoo, että "laihdutus"-merkillä varustettu hylly tyhjenee nopealla temmolla.

- Nämä ovat sellaisia tuotteita, mitä haetaan silloin, kun halutaan nopeasti kilo tai kaksi pois.

Pitkäjänteiseen laihduttamiseen niitä ei ole tarkoitettu kuin lääkärin valvonnan alaisena. Tyypillinen asiakasryhmä ateriakorvikkeiden kimpussa on vuodesta toiseen sama eli keski-ikäiset naiset, joista osalla on selvä ja pysyvä paino-ongelma.

Paino-ongelmaisten auttajana jo yli 30 vuotta vertaistukea tarjonnut Painonvartijat on huomannut saman ilmiön. Jäsenmääräänsä, sen kasvua tai laskua Painonvartijat ei paljasta, mutta asiakaspohja on kuitenkin vakaa.

- Työikäisistä naisista yli puolet on ylipainoisia ja miehistä lähestulkoon 70 prosenttia. Se on aikamoinen ongelma, kertoo Painonvartiojoiden tiedottaja Päivi Helenius.

Painonvartioiden tiedot mukailevat tarkkaan Kansanterveyslaitoksen tutkimusta, jonka mukaan selkeästä lihavuudesta kärsii joka viides suomalainen.

Vertaistukea verkosta

Mediatalot ovat ymmärtäneet painonhallintabisneksen kasvupotentiaalin. Lehtipuolella viime vuonna lanseerattu Yhteyneiden Kuvalehtien KG ei ole vielä julkaissut levikkilukujaan, mutta asiakaspalaute on ollut toimituksen mukaan "rohkaisevaa".

Verkottuvassa mediamaailmassa painonhallintapalvelut ovat menestyneet yli odotusten. MTV Median Keventäjät-palvelu saavutti jo lanseeraamisvuonnaan 2006 tavoitteensa ja kasvu näyttää jatkuvan. Tällä hetkellä maksavia jäesniä on yli 60 000.

Verkkomarkkioilla samoilla apajilla Keventäjien kanssa on Sanoma Magazinesin Kiloklubi-palvelu.

- Tämä painonhallintapalvelu tulee Hyvä Terveys-lehden tilaajaetuna. Tarjoamme pitkäjänteistä painonhallintapalvelua, mitä on helppo käyttää , tuottaja Iti Verte kertoo.

Painonpudotuksesta kirjojakin kirjoittanut, kehitysjohtaja Kari Silvolan mukaan verkko on luontevin paikka hankkia nykyaikana neuovoja ja vertaistukea.

- Jos menet Painonvartijoiden jäseneksi, joudut paljastamaan nimesi ja kasvosi. Joudut astumaan ongelmasi kanssa esiin. Samat tiedot ja tuen voi nyt hankkia anonyymisti verkosta.

Markkinoinnissa ei huomauttamista

Mediatuotteiden lisäksi markkinoilla on runsaasti erilaisia painonhallintaan ja laihdutukseen liittyviä syötäviä ja juotavia tuotteita. Kuluttajaviranomaiset kertovat, että valituksia tuotteista tulee harvoin.

Viime vuoden heinäkuussa voimaan astuneen säädöken mukaan laihdustustuotteita ei enää saa markkinoida lupauksilla, joissa kerrotaan tuotteen esimerkiksi pudottavan painoa tietyn määrän tai tietyn ajan sisällä. Ohje tuntuu purreen, sillä Elintarviketurvallisuuviranomaiset ovat joutuneet puuttumaan viime vuoden aikana laihdutustuotteiden markkinointiin vain kerran.

Laihdutus- ja painonhallintatuotteiden markkinoinnista on määrä tehdä yleiseurooppalaiset säännöt vuoteen 2010 mennessä. Nämä säädökset koskevat kuitenkin vain syötäviä tai juotavia tuotteita sekä erilaisia elintarvikkeita, joissa on painonhallintaan viittaava tuotelupaus.

Maa-ja metsätalousministeriö on koonnut listaa tuotteista jo usean vuoden ajan. Se toimitettiin EU:n komissiolle alkuvuodesta.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.