Mainos

Länsimetrosta tuli täysi sekasotku: Edessä voi olla lihava riita – kuka maksaa virheistä ja lisäbusseista?

Pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelijat ovat liemessä. Helsingin Seudun Liikenteen toimitusjohtaja on tänään saanut valtuudet hankkia kiireesti korvaavaa bussiliikennettä paikkaamaan uhkaavaa metrokaaosta.

Länsimetro ei käynnisty 15. elokuuta turvallisuusjärjestelmien testauksen viivästymisen takia, mutta vanha bussiliikenne on päättymässä. Kukaan ei pysty tällä hetkellä sanomaan, miten paljon metro myöhästyy, saadaanko tarpeeksi korvaavaa liikennettä ja kuka maksaa bussit, joihin ei oltu varauduttu.

Vanhan sopimukset bussifirmojen kanssa ovat loppumassa ja uusia on tehty vain liityntäliikennettä ja ylimenokauden varmistuksia varten. HSL on luvannut yhdessä rakentamisesta vastaavan Länsimetro Oy:n kanssa tiedottaa tilanteesta ensi tiistaina.

Alunperin oli varattu vain 70 bussia neljäksi viikoksi häiriöiden varalta. Nyt busseja tarvitaan paljon enemmän ja hyvin todennäköisesti pidemmäksi aikaa. Bussiliikenne maksaa arvioiden mukaan noin 1,5 miljoonaa euroa kuukaudessa*. 

Korvaavan liikenteen järjestäminen ylittää syliin kaatuneessa hätätilanteessa kaikki aiemmin sovitut kustannukset.

Niinpä HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemelle myönnettiin tänään valtuudet päättää korvaavan liikenteen hankkimisesta sekä allekirjoittaa kaikki tarvittavat sopimukset - niin pian kuin mahdollista.

Länsimetron hallitus pidetty pimennossa

Rakentamisesta vastaavan Länsimetro Oy:n (Helsingin ja Espoon kaupunkien perustama firma) hallitus on luottanut rakentamista valvovan Sweco-konsulttifirman raportteihin. Viime viikon lopulla jysähti sitten Swecolta tieto: metro ei valmistu 15.8. mennessä.

Miten on mahdollista, että urakoitsija on pitänyt tilaajan hallituksen näin pimennossa?

– Sitähän tässä ihmetelläänkin, myöntää Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo. Hän on Espoon kaupungin teknisen toimen johtaja.

– Vastauksia ei vielä ole, koska tieto on niin tuore. Kaikki selvitystyö liikenteen järjestelyistä ja kustannuksista on täydessä vauhdissa. Nyt on tärkeintä varmistaa liikenteen toimivuus, kun metro ei elokuussa liikukaan, kuvaa Isotalo.

Rakentaja ei kommentoi

MTV Uutiset tavoitti myös metron rakentamisesta vastaavan Swecon projektinjohtaja Kari Aurasen.

– En halua enkä voi asiaa kommentoida. Meille on vain tärkeintä turvallisen metroliikenteen rakentaminen, kuittaa Auranen. 

Onko teillä sopimuksissa joku sakkopykälä viivästyksistä? Siis kuka korvaa bussien kustannukset?

– En kommentoi tätäkään. Tiedotusvastuu on Länsimetro Oy:lla, sanoo Auranen.

Lihava riita edessä?

HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava kertoo, että HSL:n suunnittelijat aloittivat heti perjantaina suunnittelutyön bussiliikenteen palauttamisesta, kun tieto paljastui.

– Yli viikonlopun on painettu hommia. Mistä saadaan kuskeja ja kalustoa, kun bussiyhtiöillä oli juuri päinvastainen tieto - liikenne loppuu? Tämä on erittäin haasteellista yhtiöille, mutta onneksi meillä on hyvä yhteistyö niiden kanssa.

Kuka tämän myöhästymisen lopulta maksaa? Vastuita pyöritellään siihen malliin, että moinen vatuloiminen viittaisi lihavaan riitaan.

Sweco vaikenee ja Länsimetron Isotalo lupaa "katsoa tarkkaan läpi kaikki sopimukset", mitä niissä seisookaan viivästyksistä. Tässä vaiheessa hän ei pystynyt sanomaan korvausvastuusta mitään.

Voiko HSL olla velvollinen maksamaan korvaavaa liikennettä viivästyksestä, johon se on syytön? Rautava vastaa suoremmin.

– Länsimetron ja Swecon välisistä vastuusuhteista en tiedä, mutta Länsimetro on työn tilaaja. Jos se ei pysy aikataulussa, eiköhän vastuu ole siellä.

*Oikaisu 15.6. klo 13.30: Jutussa luki alkunperin, että bussiliikenne maksaa arvioiden mukaan noin 1,5 miljoonaa euroa viikossa. Hinta-arvio on oikeasti 1,5 miljoonaa euroa kuukaudessa. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.