Mainos

Lasten into oppia vaihtelee jo koulunkäynnin alussa

Jyväskylän yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kiinnostus matematiikkaan hiipuu usein koulunkäynnin edetessä.

Jo koulunsa aloittavien lasten oppimismotivaatiossa on suuria eroja, ilmenee Jyväskylän yliopistossa tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan motivoituneimpaan osaan koulun aloittavista lapsista kuuluu noin 40 prosenttia. Tähän ryhmään kuuluvat pitävät sekä lukemisesta, kirjoittamisesta että matematiikasta.

Erityisesti matematiikkaan motivoituneita oli noin kolmannes lapsista ja 11 prosenttia taas sellaisia, jotka eivät muusta motivoitumisestaan huolimatta olleet matematiikasta kiinnostuneita. Matematiikasta kiinnostumattomien määrä myös lisääntyi koulunkäynnin edetessä.

- Pääosa lapsista siis osoitti kiinnostusta ainakin yhteen aihealueeseen ja motivoitumattomien määrä laski koulunkäynnin kuluessa, painottaa professori Jari-Erik Nurmi.

Kiinnostus matematiikkaa kohtaan näyttää kuitenkin hiipuvan osalla lapsista jo ensi luokilla. Erityisesti matematiikkaan motivoitumattomia oli tutkimuksen alussa suhteellisen vähän, n. 11 % lapsista, mutta tämä ryhmä kasvoi toiselle luokalle mentäessä, jolloin jo 25 % lapsista kuului tähän ryhmään.

Muutokset lasten motivaatiorakenteissa ensimmäisen kouluvuoden aikana näkyivät myöhemmin myös lasten matemaattisissa taidoissa ja lasten näkemyksissä itsestään matematiikan taitajina.

- Lapset, jotka kokivat matematiikan vastenmieliseksi, mutta olivat muuten motivoituneita, kehittyivät matemaattisissa taidoissaan hitaammin kuin lapset, jotka olivat matematiikkaan motivoituneita. Toisaalta lasten näkemys itsestään oppijana heijastui heidän motivaatioonsa. Esimerkiksi mitä heikompi minäkuva lapsella oli itsestään lukijana, sitä todennäköisemmin hän kuului matematiikkaan motivoituneiden ryhmään. Näyttäisi siis siltä, että lapset, jotka kokevat ongelmia joillain tietyllä taitoalueella, kompensoivat kokemustaan suuntaamalla mielenkiintonsa toiseen oppiaineeseen, toteaa professori Nurmi.

Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksessa tehdyssä, lasten oppimisvalmiuksia ja -motivaatiota koskevassa tutkimuksessa on seurattu runsasta 200 keskisuomalaista lasta puolivuosittain esikoulusta koulun toiselle luokalle. Tutkimuksen on rahoittanut Suomen Akatemia.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.