Mainos

Lentolippujen hinnat heittelevät nettipalveluissa - vaikuttaako selailuhistoria tuloksiin?

Lomalentoja internetistä varatessa saattaa asiakas löytää edullisen suoran lennon ja toinen saa haun tulokseksi vain kalliin vaihtoehdon, jossa on esimerkiksi lisämaksua kerryttämässä välilasku. 

Vaikka haku tehdään samaan aikaan, voidaan eri henkilöille tarjota lähes täysin eri tuotteita. Kysyimme Ebookers Nordicin markkinointipäälliköltä Aki Juusolalta, mistä erilaiset hakutulokset johtuvat.

1. Miksi samaa lippua ei välttämättä löydä, vaikka hakisi eri koneilla samaan aikaan?

– Lippuja varattaessa lippu on varattuna aina 20 minuutin ajan. Jos lippu on haun aikana varattuna, se ei näy hakutuloksissa. Liput saattavat tulla taas näkyviin, kun ne palautuvat varauksesta. 

Lentoyhtiöt eivät ole määritelleet Ebokersille lippukiintiöitä. Kaikki liput ovat yhtä aikaa heidän ja kaikkien muiden varausjärjestelmien asiakkaille saatavilla. Ne saattavat myös olla varattuna missä päin maailmaa tahansa.

– Jos lippu palautuu myyntiin, lentoyhtiö ei välttämättä palauta sitä samanlaisena kiertoon. He voivat tulkita, että lennon viimeisille lipuille on kysyntää ja lippu voi palautua kalliimpaan hintaluokkaan, Aki Juusola jatkaa.

2. Korkeampia hintoja Mac-käyttäjille?

Tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvisen mukaan varsinkaan Suomessa ei ole mitään kiistatonta näyttöä niiden väitteiden tueksi, että esimerkiksi Mac-käyttäjille tarjottaisiin verkkopalveluissa korkeampia hintoja.  

– Se voisi kyllä ihan hyvin olla totta, mutta en tiedä mitään varmaa tapausta.

Ebookers ei hinnoittele lentolippujaan itse, vaan saa hinnat suoraan lentoyhtiöiltä.

– Lentoyhtiöillä saattaa itsellään olla 15 erilaista hintaluokkaa turistiluokan sisällä. Erot saattavat johtua pienistä lisäpalveluista. Hinnat saattavat vaihtua minuuttien välein, Ebookersin Aki Juusola kertoo.

Viime aikoina on pohdittu hyödyntävätkö lentoja internetissä tarjoavat palvelut esimerkiksi tietokoneiden IP-osoitteita.

– IP-osoitteet ovat nykyään jopa sadan eri koneen jakamia. Niillä ei ole mitään merkitystä, Petteri Järvinen sanoo.

3. Profiloidaanko ostaja sivuhistoriansa mukaan?

Palveluntarjoajat voivat itse profiloida omia asiakkaitaan, jos henkilö on rekisteröitynyt palveluun. Asiakkaat kertovat yleensä itsestään tietoja jo ennen kuin pääsevät käyttämään palvelua.

– Henkilön käyttöhistorialla Ebookersin sivuilla ei ole merkitystä hakutuloksiin. Kaikille näkyvät kaikki sillä hetkellä saatavilla olevat liput, Juusola Ebookersilta sanoo.

– Tulevaisuutta se varmasti on. Jatkossa ihmisiä profiloidaan koneen ja käyttöjärjestelmän lisäksi myös aikaisempien ostosten ja asiakaskäyttäytymisen perusteella, tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen kertoo.

Ebookers käyttää evästeitä sivustollaan, mutta ei hinnoitteluun.

– Meidän sivuillamme evästeet ovat lähinnä kanta-asiakasohjelman bonusjärjestelmää varten. Järjestelmällemme on ihan sama, mikä selain tai mikä kone on käytössä, Juusola sanoo.

4. Halpa PC ja sitten vain varaamaan?

Petteri Järvisen mukaan varman päälle pelaaja voi valita käyttää halpaa perus-Windows PC:tä lentolippuvarauksiin.

Tietokone voisi Järvisen mielestä olla vielä mielellään sellainen, jolla ei surffata muissa internet-palveluissa. Selaimeksi voi myös valita jonkin muun, kuin totutun selaimen.

Koneesta voi myös tyhjentää evästeet ja välimuistin.

– Sillä ainakin takaa, että sillä koneella ei ole mitään vanhaa historiaa. Emme tosin voi tietää, onko historian puute sitten hyvä vai huono asia.

Palveluita vertailemalla voi säästää rahaa. Vaihtelemalla konetta ja selainta ei varmaa säästöä Suomessa vielä synny.

Lentolippujen hintaheittelystä keskustellaan tänään Uutislivessä klo 15.00. Onko sinulla kokemuksia asiasta? Keskustele ja lähetä kysymyksesi aiheesta MTV Uutisten Facebook-sivuilla.




Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.