Mainos

Lentomatkustajalla oikeus olla vaativa

Lento myöhässä, loma odottaa. Mitkä ovat kuluttajan oikeudet? Entä mitä velvollisuuksia lentoyhtiöllä tai matkanjärjestäjällä on?

Kuluttajalla on oikeuksia lennon myöhästyessä. Oikeudet joudutaan kuitenkin arvioimaan aina tapauskohtaisesti riippuen lennon pituudesta, myöhästymisen syystä ja siitä, onko kyseessä valmismatka vai reittilento.

Jos esimerkiksi Helsingistä Thaimaahan lähtevä lento on 15 tuntia myöhässä, on lentoyhtiöllä huolenpitovelvollisuus: kuluttajalle on tarjottava sekä virvokkeita että aterioita ja mahdollisuus yhteydenpitoon - pariin soittoon tai sähköpostiin.

- Jos sitten matkan lähtö siirtyy seuraavalle päivälle, on kuluttajalle tarjottava hotellimajoitus sekä matkat hotellille ja takaisin, selventää Kuluttajaviraston ylitarkastaja Sari Toepfer.

Valmismatkan järjestäjä on vastuussa koko matkan järjestämisestä.

- Jos matkustajan perilläoloaika lyhenee, on kuluttajalla oikeus hinnanalennukseen, ellei syy ole matkanjärjestäjästä riippumaton, kuten huono sää, Toepfer kertoo.

- Mielipahasta ei kuitenkaan korvausta saa, eikä myöhästynyttä lomaa oikein voi rahalla korvatakaan, Toepfer sanoo.

Korvausta menetetyistä lomapäivistä

Finnmatkojen viestintäpäällikkö Anu-Eveliina Mattila kertoo, että matkustajalla on myöhästymistilanteessa oikeus korvaukseen, jos matka on 8 tuntia myöhässä viikon pituisella matkalla tai 12 tuntia kahden viikon pituisella matkalla.

- Myöhästymisen totaalimäärän korvaus on riitalautakunnan mukaan vuorokauden hinta jaettuna matkan hinnalla, eli ihan perusmatematiikkaa, Mattila kertoo.

Mattilan mukaan Finnmatkoilla on ollut 200 lomalentoa joulukuussa, joista neljä on myöhästynyt yli 10 tuntia.

- Edellinen suuri myöhästyminen oli elokuussa ja sitä edellinen vuoden 2006 kesällä, joten kovin yleisiä ne eivät kuitenkaan ole, Mattila jatkaa.

Kuluttajalla on oikeuksia myös pienemmissä myöhästymisissä. Jos lento on EU:n sisäinen tai lentomääränpää on EU-maa, koskee näitä lentoja EU:n säännös. Kahden tunnin myöhästymisen jälkeen kuluttajalle on kerrottava oikeuksista.

- Myöhästymismäärä porrastuu matkan pituuden mukaan, eli matkan pituudesta riippuu, kuinka paljon myöhästymistä matkustajan on siedettävä, Kuluttajaviraston Toepfer kertoo.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.