Mainos

Liikenneturva: Pyöräilyturvallisuus parantunut

Suomen pyöräilyturvallisuus on parantunut kahtena viime vuotena selvästi. Tästä huolimatta pyöräilyturmissa vakavasti loukkaantuneiden henkilöiden määrä pysyttelee sitkeästi lähellä tuhannen rajaa.

Suomen pyöräilyturvallisuus on parantunut. Kun vuosituhannen vaihteessa liikenteessä kuoli vuodessa yli 50 pyöräilijää, toissa vuonna kuolleita oli 39 ja viime vuonna enää 26.

Parissa vuodessa pyöräilyturvallisuudessa on Liikenneturvan mukaan hivuttauduttu aivan Ruotsin tuntumaan.

Liikenneturvan toimitusjohtajan Matti Järvisen mielestä hyvän kehityksen taustalla ovat ennen kaikkea taajamissa laajalti käyttöön otetut alemmat nopeusrajoitukset. Lisäksi taajamaliikennettä ovat rauhoittaneet liikenneympyrät ja pyörätiet.

Myönteisestä kehityksestä huolimatta vakavasti loukkaantuneiden määrä pysyttelee sitkeästi lähellä tuhannen pyöräilijän rajaa. Kaiken kaikkiaan vuosittain loukkaantuu noin 30 000 pyöräilijää.

Vakavimmat pyöräturmat tapahtuvat risteyksissä. Pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista joka viides ja loukkaantuneista joka kymmenes on ollut humalassa.

Kypärän käyttö pelastaisi puolet

Lähes kaikki kuolemantapaukset sattuivat viime vuonna keski-ikäisille ja iäkkäille pyöräilijöille. Näissä ryhmissä käytetään huonoimmin kypärää.

Iäkkäiden pyöräilijöiden osuus kaikista pyöräturmissa kuolleista on noussut yli 60 prosenttiin. Loukkaantumisissa suurin ryhmä on 10-14-vuotiaat nuoret. Tässä iässä kypärän käyttö usein vähenee verrattuna lasten kypärän käyttöön.

Lain mukaan pyöräilijän on pakko käyttää kypärää. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan kypärän käyttö pelastaisi puolet pyöräilyn kuolonuhreista. Kypärä estää myös lähes kaikki päävammat, mutta sitä käyttää silti vain noin joka neljäs pyöräilijä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.