Mainos

Liikenneviraston pomo hämmästelee junakiukuttelijoiden asennetta

Keskiviikoksi ennustetun lumipyryn pelätään jälleen sotkevan VR:n junaliikennettä. Sekä Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala että VR:n henkilöliikennedivisioonan johtaja Antti Jaatinen myöntävät, että myöhästymiset raideliikenteessä ovat ylihuomenna hyvinkin todennäköisiä.

- Sääennuste lupaa kovasti lunta, joten kyllä varmaan taas Helsingin seudulla on luvassa pitkiä myöhästymisiä, povaa Tervala.

Jaatisen mukaan kesiviikon tilanne riippuu siitä, missä kunnossa ovat väylät. Hän kiittelee Liikennevirastoa siitä, että se parantanut merkittävästi viime talvesta väylien kunnossapitoa.

- Meidän vastuullamme on kalusto, jonka kunnosta olemme pyrkineet pitämään huolta. Myöhästymisiä saattaa kuitenkin tulla esimerkiksi siksi, että lumi pakkaantuu junien oviaukkoihin, sanoo Jaatinen.

VR ja Liikennevirasto ovat molemmat olleet rankan arvostelun kohteena tämän talven junakaaosten vuoksi. Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala muistuttaa, että koko talvi on ollut sääolosuhteiltaan poikkeuksellisen. Hän toivookin ihmisiltä asennemuutosta.

- Ihmiset kuvittelevat, että talvella on kesäolosuhteet. Monilla matkustajilla on vaikeuksia päästä huonossa kelissä kotoa asemalle, mutta sitten asemalla kuvitellaan, että junat menevät aikataulussa, Tervala hämmästelee.

- Liikenneviraston on aivan mahdotonta pitää kesäolosuhteita myös talvella.

Pitkäjänteiselle ratasuunnittelulle tukea

MTV3:n Huomenta Suomessa vierailleet Tervala ja Jaatinen antavat molemmat tukensa VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron vaatimuksille pitkäjänteisemmästä ratasuunnittelusta.

Aro totesi Helsingin Sanomissa, että VR valmistelee parhaillaan miljardiluokan kalustoinvestointeja, joiden suunnittelua haittaa epätietoisuus ratojen tason tulevaisuudesta. Aron mukaan ennustettavuus siitä, millainen Suomen rataverkko on muutamien kymmenien vuosien kuluessa, on käytännössä nolla.

- Kyllä mielestäni pitäisi tehdä kymmenvuotinen investointiohjelma. Tulisi veronmaksajillekin halvemmaksi, jos päätettäisiin hankkeita kymmenelle vuodelle eteenpäin, kuin että päätetään vuosittain samoista hankkeista, sanoo Tervala.

Myös Jaatinen vaatii pitkäjänteisempää liikennepolitiikkaa.

- Kaluston kestoikä on 30 - 40 vuotta ja radat tehdään kymmeniksi vuosiksi, ellei pidemmiksikin ajoiksi. Nyt asioita ratkotaan eduskunnan vuosibudjettien perusteella, joka on aivan liian lyhyt aika.

(MTV3)

Katso Juhani Tervalan ja Antti Jaatisen haastattelu (Huomenta Suomi 10.1.2011)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.