Mainos

Lisäeuroja suunnataan nyt junaratojen kunnostukseen

Liikenneministeriö aikoo varata vuosittain yli 20 miljoonaa lisäeuroa junaradan kunnossapitoon heti ensi vuodesta lähtien.

Viime vuonna radan korjaustöihin kului 80 miljoonaa euroa. 20 miljoonan euron lisärahalla korjataan muun muassa lukuisia routavaurioita ja yli-ikäisiä ratakiskoja. Lisämiljoonat ovat osa liikenneministeriön liikennepoliittista selontekoa, missä tavoitteena on etenkin junaliikenteen täsmällisyys ja joukkoliikenteen edistäminen.

– Liikennepoliittisen selonteon tarkoitus on tarkastella suomalaista liikennepolitiikkaa pitkällä aikajänteellä ja rakentaa myös uusita liikennehankkeista sellainen järkevä ja toimiva kokonaisuus, selventää liikenneministeri Merja Kyllönen (Vas.).

Liikenneturvallisuutta halutaan parantaa

Selonteko luovutetaan ensi vuonna eduskunnalle. Tänään liikenneministeriössä esiteltiin selonteon päälinjoja. Niihin kuuluu junaratojen kunnostusrahan lisäksi esimerkiksi liikenneturvallisuuden parantaminen erilaisilla ohjelmilla, uudet tie-investoinnit ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Junaratojen kunnostus alkaa jo ensi vuonna

– Se on iso parannus, kun puhutaan erityisesti routavaurioista ja kannatinlankojen korjaamisesta ja ohjausjärjestelmän uusimisesta, niin se on iso ja merkittävä potti, Kyllönen painottaa.

Liikenneministeri näkeekin haasteita junaliikenteen täsmällisyyden parantamisessa. Lyhyellä aikavälillä on suunniteltu raiteiden kunnostuksen lisäksi suunnata mielenkiinto täsmällisempiin aikatauluihin, pidempiin vuoroväleihin junissa ja talviliikenteeseen varautumiseen. Oman haasteensa tuo Helsingin ratapihan ahtaus.

–Kokonaisuus on toki haasteellinen. Meillä on aika pitkälti yksiraiteinen verkosto ja se asettaa haasteita. Varsinkin tuolla kuljetuspuolella on haasteita näiden isojen massojen kuljetuksessa, esimerkiksi kaivosteollisuuden osalta. Haasteita saada se verkosto riittämään ja toimimaan, Kyllönen kertoo.

Kansalaiset julkiseen liikenteeseen

Henkilöauton käyttö on vuosien saatossa vienyt asiakkaita joukkoliikenteeltä. Liikenneministeriössä halutaan nyt kääntää suuntaus yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen.

– Me olemme halunneet rahoitusuudistusta juuri sen takia, että meidän rahoitus- ja verotusjärjestelmä ohjaisi ihmisiä sitten enemmän joukkoliikenteen käyttäjiksi niillä alueilla, missä joukkoliikennettä on, kuvailee Kyllönen.

Tuleva polttoaineveron nosto aiheuttaa haasteita yksityisten autoilijoiden lisäksi julkiselle liikenteelle. Lippujen hinnat voivat nousta verouudistuksista huolimatta.

– Se on iso haaste koko meidän liikennejärjestelmälle. Yleensä kun se maksurasitus kohdentuu arjen toimintaan ja ihmisten liikkumiseen, niin se aiheuttaa sitten paljon keskustelua, Kyllönen toteaa polttoaineveron nostosta.

Linja-autoliikenteen edistämisen lisäksi junien henkilöliikenteen avaamista kilpailulle on väläytetty, mutta vielä tänään Kyllönen totesi, ettei junaliikenteen kilpailutus ole ajankohtainen

– Kaukoliikenteessä nykyinen sopimus loppuu vuonna 2019 ja lähijunaliikenteessä 2017. Sitä ennen kilpailua ei voi avata. Kyllä me kansalaisten toive tiedetään. Monet uskovat, että kilpailutus ratkaisee kaikki ongelmat, mutta se ei korjaa routavaurioita, eikä ohjausjärjestelmän uusimista.

Katso Johanna Laineen juttu (Seitsemän uutiset 22.9.2011)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.