Mainos

Lisäraha koulutuksessa ei takaa hyviä tuloksia

Pelkkä rahallinen satsaus koulutukseen ei automaattisesti takaa parempia suorituksia. Tämä selviää Unescon ja OECD:n tuoreesta tutkimuksesta jossa verrattiin oppimistuloksia 43:ssa eri maassa.

Suomalaisnuoret ovat aiemminkin sijoittuneet kärkipäähän kun mitataan lukutaitoa, mutta nyt kehuja tuli myös matematiikasta ja luonnontieteistä. Tutkijoina olivat OECD ja UNESCO, ja tutkimuskohteena 43 maan 15 -vuotiaat. Suomi oli muiden OECD-maiden tapaan tutkimuskohteena vuonna 2001, ja nyt eilen julkaistu tutkimus keskittyi vuoden 2002 eli viime vuoden aikana vähemmän kehittyneisiin maihin.

Tulokset ovat kuitenkin keskenään vertailukelpoisia, ja niinpä 43 maan vertailussa olemme siis ykkösenä lukutaidossa, ja edellämme matematiikassa ja luonnontieteissä ovat vain Japani, Hong-Kong ja Korea.

Pelkkä Suomen hyvinvointi ei selitä oppimistuloksia, sillä esimerkiksi Italiassa käytetään koulutukseen kaksi kertaa niin paljon rahaa kuin Koreassa, ja korealaiset ovat siis kärjessä, kun taas italiilaiset oppivat selvästi OECD:n keskitason alapuolella.

Raha tai sen puute, on kuitenkin joissakin maissa selkeästi este koulumenestykselle, huonoimmat tulokset saatiin Latinalaisen Amerikan maissa. Tuloksissa oli kyllä otettu huomioon kunkin tutkimusmaan tulotaso, mutta silti Argentina, Brasilia, Chile ja Peru pitivät perää. Muita huonosti menestyneitä maita olivat Albania, Indonesia ja Makedonia.

Jotain positiivistakin tutkimus löysi, tyttöjä ja poikia kävi kouluissa miltei yhtä paljon, ja OECD-maiden ulkopuolella tuo prosentti oli jopa tyttöjen eduksi. Tämä lupaa hyvää, sillä kaksi kolmasosaa maailman 113 miljoonasta koulukäymättämästä lapsesta on vielä tällä hetkellä tyttöjä.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 02.07.2003)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.