Mainos

Luksusleima katoamassa - myös sinkut palkkaavat siivoojan aiempaa useammin

Siivoojan palkkaamista on saatettu joskus pitää pröystäilynä, mutta nyt on toisin. Siivouspalveluiden käyttö omassa kodissa on aiempaa yleisempää etenkin pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa kaupungeissa. 

Espoolaiskodissa puolitoista vuotias Amelia työntää nukenvaunuja ja juoksee ympyrää. Äiti Jenni Christersson kertoo, että heillä käy siivooja kerran kuukaudessa.

-Lähinnä sen takia, että ehtisin viettää enemmän aikaa hänen kanssaan. Kiva, että on puhdas koti, Christersson sanoo ja katsoo tytärtään.

Alakerran kylpyhuonetta siivoaa samaan aikaan puolalainen Chriss Kaldunski, joka saapui Suomeen syyskuussa ja aloitti samassa kuussa työt siivoojana. Nyt miehellä on useampia vakituisia asiakkaita.

– Kun teet parhaasi, mikään ei mene vikaan, rakkauden perässä Suomeen muuttanut Kaldunski sanoo.

Chriss Kaldunski on löytänyt asiakkaansa Moppi.comin kautta. Yrityksen toimintaidea on internetissä toimiva palvelu, joka yhdistää asiakkaat ja itsenäiset siivoojat.

– Heinäkuun lopulla teimme ensimmäisen siivouksen, joka ei ollut omalle perheenjäsenelle tai tutulle. Nyt on kasvettu kovaa vauhtia. Tällä hetkellä meillä  on 120 siivoojaa ja lisää tulee toivon mukaan koko ajan, Moppi.comin operatiivinen johtaja Matti Tiainen sanoo. 

Tiainen kertoo, että eniten heidän kauttaan siivotaan yksiöitä, kaksioita ja pieniä kolmioita. 

– Suurin osa meidänkin asiakkaista on sinkkutalouksia tai pariskuntia eli ihan normaaleja työssä käyviä ihmisiä, Tiainen sanoo. 

Sama kasvu on huomattu Stellassa, jossa on 17 vuoden kokemus kotisiivouksista.

– Menossa on laaja kulutuskäyttäytymisen muutos, joka näkyy nuoremmissa yksinelävissä niin, että entistä enemmän halutaan satsata palveluihin ja vapaa-aikaan, jolloin siivouspalvelu on hyvin luonteva ja entistä tyypillisempi palvelu, mitä ostetaan. Pikkuhiljaa Suomikin on siirtymässä palveluyhteiskunnaksi, Stellan toimitusjohtaja Artti Aurasmaa kertoo.

Siivouspalvelujen osto on kasvussa etenkin iäkkäiden joukossa. 

-Kyllä siivouspalvelu, niin kuin kaikki kotipalvelut, on kasvutrendi. Sitä ajaa erityisesti väestön ikääntyminen eli siivouspalvelu on se ensimmäinen palvelu, joka ostetaan kotiin, kun toimintakyky alkaa laskea.

Tiukasta taloustilanteesta huolimatta siivousapua kaivataan myös monissa perheissä. 

-Tämä taloustilanne on johtanut siihen, että osalle lapsiperheistä töitä kasaantuu entistä enemmän ja satsataan siihen, että olisi vapaa-aikaa ja koti halutaan pitää hyvässä kunnossa, Aurasmaa sanoo.

Pröystäilyä vai ei?

Suhtautuminen siivoojan palkkaamiseen on muuttunut. Jenni Christersson myöntää, että asian kertominen oli alkuun vaikeaa.

– Se tuntui pröystäilyltä. En halunnut huudella tästä, Christersson nauraa nyt. 

Hänelle kotitalousvähennyksen merkitys on suuri.

Alan ammattilaisten mielestä menossa on selvä asennemuutos. 

– Ehdottomasti näin. Siinä on toki alueellisia eroja edelleenkin, että pääkaupunkiseudulla siivoja käy jo hyvin useassa kotitaloudessa. Meilläkin on 2500 kotitaloutta, joissa on kodinhoitoa eli hyvin paljon siivousta, Artti Aurasmaa kertoo. 

– Isot kasvukeskukset ovat omaksuneet palveluiden ostamisen kulttuurin paremmin. Haja-astusalueilla se on varmasti vielä epätyypillisempää ja toisaalta logistisesti kotisiivouspalvelun järjestäminen on haastavampaa. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.