Mainos

Luomutuotteiden hinta jarruttaa menekkiä

Luomutuotteiden hinta kalliina pidetty hinta vaikuttaa erityisesti nuorten ostohalukkuuteen.

Luomutuotteiden kysyntä kasvaa, mutta niiden kalliiksi koettu hinta jarruttaa luonnonmukaisesti tuotettujen tuotteiden markkinaosuuksien kasvua. Finfood Luomun teettämän kyselyn mukaan hinta vaikuttaa erityisen selvästi nuorten kuluttajien ostohalukkuuteen.

Eilen julkaistusta kyselystä ilmenee, että todennäköisin luomutuotteiden ostaja on keski-ikäinen ja keskituloinen hyvin koulutettu perheenäiti.

Kuluttajat suhtautuvat kyselyn mukaan luomutuotteisiin edelleen myönteisesti. Kolme neljäsosaa kuluttajista on kokeillut luomutuotteita. Säännöllisesti luomua käyttää 14 prosenttia kuluttajista.

Finfood Luomun teettämää kyselyä varten haastateltiin 436:aa kuluttajaa ja 158:aa elintarvikeketjun toimijaa eri puolilla Suomea. Tutkimussarjassa on haastateltu vuodesta 1998 lähtien yhteensä yli 5500:tä kuluttajaa ja elintarvikeketjun toimijaa. Suosituimpia luomutuotteita ovat luomuhiutaleet ja seuraavaksi suosituimpia ovat pastat, jauhot ja kananmunat.

Vetoomus luomutuen puolesta

Luomuviljelijät ja -jalostajat sekä luomukauppiaat ja kuluttajat vetosivat tänään kansanedustajiin sekä alan viranomaisiin johdonmukaisen luomutuen puolesta.

Viljelijät eivät kuluneen vuoden keväällä uskaltaneet siirtyä luomutuotantoon, koska he olivat epätietoisia mahdollisuudesta saada luomutukea. Lopulliset päätökset luomurahojen määrän kasvusta tehtiin vasta sitten, kun sopimushakemusten jättöpäivö oli jo ohi ja kasvukausi alkanut.

Maa- ja metsätalousministeriön luomustrategiassa on asetettu tavoitteeksi nostaa luomun osuus peltoalasta nykyisestä 6,7 prosentista 10 prosenttiin vuoteen 2006 mennessä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.