Mainos

Maksullista apua - palkka puhelun keston mukaan

Järjestöjen tarjoamien maksuttomien auttavien puhelimien rinnalle on tullut erilaisia yritysten tarjoamia maksullisia auttamispalveluita.

MTV Uutiset testasi Soita.me palvelua, jossa etunimellään esiintyvät auttajat vastaavat puheluihin maksusta.

Soita.me verkkosivuilla:

Auttava puhelin palvelee myös lähes joka yö. Voit tutustua Soita.me auttavan puhelimen auttajiin etukäteen, mutta puheluun vastaa vapaana oleva auttaja / päivystäjä.

Palvelunhinnaksi on ilmoitettu 1,99 euroa minuutilta.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohjelmajohtaja Marie Rautavan mukaan nämä maksulliset yritysten tarjoamat palvelut eivät ole järjestöjen perustaman Eettisen neuvottelukunnan valvonnassa.

– Voin ymmärtää sen, että voi olla maksullisia palveluita, joita ylläpitäisi esimerkiksi terveydenhuollon-tai sosiaalihuollon ammattilaiset, mutta kyllä he ovat silloin velvollisia kertomaan koulutustaustansa tai pätevyytensä. 

Rautavan mukaan ammattilaisen pätevyyden voi tarkistaa helposti verkossa Valviran sivuilla olevasta Terhikki-rekisteristä.

Palkka tulee puhelun keston mukaan

MTV Uutisten puheluun vastasi Soita.me- yrityksessä Mariaksi esittäytynyt nainen, joka ei suostunut kertomaan koko nimeään, koulutustaan tai työantajaansa.

– Ehkä tärkein on, että pystyy ihmisten kanssa sopeutumaan ja ihmisten ongelmiin.  Ei loukkaa ketään eikä yritä tyrkyttää omia mielipiteitään ongelmiin, vastaa Maria kysyttäessä hänen koulutustaan.

Netissä hän kertoo olevansa hoitoalan osaaja, jolla psykologian opintoja.

Maria:

“Elämä ei aina mene niin kuin on suunnitellut ja vastoinkäymisiä tulee meille kaikille vastaan. Joskus vaikeudet voivat olla niin suuria, että siitä selviämiseen tarvitaan ulkopuolisen apua. Kaikilla elämän osa-alueilla kohtaamme haasteita. Näistä haasteista minulla on myös omakohtaista kokemusta. Ihmissuhteet, terveys, työ, raha ja ihan arkisetkin asiat voivat aiheuttaa ylimääräistä stressiä ja puhuminen on hyvä keino asioiden käsittelyyn. Sinulle vastaa hoitoalan osaaja, jolla myös psykologian opintoja ja ennen kaikkea halu olla tukenasi ja apunasi.”

– Olen tehnyt tätä työtä 15 vuotta muissa auttavissa puhelimissa, lisää Maria.

Palvelunhinta on lähes kaksi euroa minuutilta.

– Se on minuuttipalkka. Työnantaja saa enemmän ja minä palkkion sitten. Jokainen saa valita työaikansa eikä ole sitoutumista, että pitää olla tiettyyn aikaan töissä.

Maria myöntää, että ei se ole ilmaista soittajalle.

– Ei me yritetä väkisellä ketään puhuttaa, että minuutteja tulisi. Tämä on tavallaan auttamista. Ne eivät pärjää,  jotka ajattelevat tätä pelkästään työtänä.

Marian mukaan yksinäisyys on suurin syy soittoihin.

Hän kertoo, ettei voi antaa edes MTV Uutisille yhteystietoja työantajaansa, koska häirikköjä on niin paljon.

MLL: ei kuulosta hyvältä


Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohjelmajohtaja Marie Rautavan mukaan jotkut yritykset ovat nähneet markkinaraon auttamisessa.

– Osahan voi olla oikealla asialla, mutta se, että ei kerro omaa taustaansa ja mihin palvelu perustuu, niin se ei kuulosta hyvältä. Kyllähän verkossa voi olla ammattilaisia, mutta se on aina avointa ja siellä on kaikki taustatiedot kerrottu, painottaa Rautava.

Rautavan ymmärtää, että ammattilaisten palvelut voivat olla myös maksullisia.

– Jos niitä ylläpitäisi esimerkiksi terveydenhuollon- tai sosiaalihuollon ammattilaiset, mutta kyllä he on silloin velvollisia kertomaan koulutustaustansa tai pätevyytensä, lisää Rautava.

Rautava muistuttaa, että kaikki puhelut ovat myös järjestöille maksullisia, mutta siihen he saavat Raha-automaattiyhdistykseltä avustusta.

– Järjestöjen tarjoaman maksuttoman avun löytää parhaiten www.apua.info sivuilta, jonne kaikki auttavat palvelut ton koottu.

– Voima on sitä, että uskaltaa hakea apua se ei ole heikkoutta vaan rohkeutta,  muistuttaa Rautava.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.