Mainos

Markkinatuomioistuin vahvisti Bauhausin hintatakuukiellon

Markkinatuomioistuin on vahvistanut Bauhaus Suomi Oy:n väliaikaisen hintatakuukiellon. Kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz antoi viime viikolla Bauhausille väliaikaisen markkinointikiellon juuri hintatakuumainonnan vuoksi. Kiellon tehosteena on 750 000 markan uhkasakko. Jos Bauhaus rikkoo kieltoa, uhkasakko voidaan tuomita maksettavaksi.

Saksalainen rautakauppaketju on mainostanut hintatakuuta, vaikka markkinatuomioistuin on selkeästi kieltänyt tällaisen markkinointitavan. Mickwitz toteaa, että uhkasakko on kyllä suuri, mutta se ei ole poikkeuksellisen iso.

Bauhausin kanssa samoilla linjoilla on Gigantti, jolla niin ikään on markkinatuomioistuimen määräämä kielto. Sen tehosteena on myös 750 000 markan uhkasakko. Sekä Bauhausin että Gigantin mainonnassa kuluttaja-asiamiehen mukaan perusongelma on, että kumpikin väittää olevansa halvempia kuin muut.

-Eikä kumpikaan ole meille pystynyt väitettä luotettavasti selvittämään, Mickwitz sanoo.

Hintatakuuseen sisältyy Mickwitzin mukaan monia muitakin kyseenalaisia piirteitä.

-Jos yritys harrastaa omaa maahantuontia, kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta löytää vastaavaa tuotetta kilpailijoilta. Tilanne on sama silloin, jos yritys ottaa jatkuvasti myytäväkseen markkinoilta poistuneita vanhoja malleja. Mickwitz huomauttaa, ettei tällöin ole kyse halvemmista tuotteista, vaan kokonaan muista tuotteista.

Bauhausin ja Gigantin uhkasakot on tällä hetkellä suurimmat yksittäiset vaatimukset. Takavuosina vastaavanlainen tilanne oli Mickwitzin mukaan Hirvox-kodinkoneliikkeiden kanssa. Sen jälkeen muut yrittäjät eivät lähteneet mukaan hintatakuumainontaan.

Mickwitzin mukaan kuluttajaviranomaisia huolestuttaa se, että ulkomaiset yrittäjät eivät kunnioita Suomessa sovittuja pelisääntöjä. Vertaileva mainonta on laissa sallittu, mutta lainsäädännöllä on haluttu luoda reilun pelin säännöt myös kilpailua varten ja kilpailijoita kohtaan.

-Eiköhän kuluttajien ja kilpailun kannalta ole parempi, että ulkomailta Suomeen tulevat yritykset julistavat aidon hintasodan ja tuotteiden hinnat halpenevat aivan oikeasti,Mickwitz kysyy.

Saksalainen rautakauppaketju avasi ensimmäisen myymälänsä Vantaalle vajaat kaksi viikkoa sitten. Gigantti on toiminut Suomessa kaksi vuotta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.