Mainos

Matkatoimistot ja lentoyhtiöt myyvät myös hyvää omaatuntoa

Lukuisat lentoyhtiöt ja matkatoimistot ovat jo useamman vuoden ajan osallistuneet erinäisiin ympäristöhankkeisiin. Hankkeilla pyritään kompensoimaan matkustamisen synnyttämiä päästöjä.

Myös matkustajat itse ovat voineet kompensoida hiilidioksidipäästöjä lahjoittamalla rahaa ympäristöhankkeisiin.

Mistä hankkeissa pohjimmiltaan on kyse? Ovatko ympäristöhankkeet lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen keino kiillottaa kilpeään? Entä minkä verran ympäristöhankkeet todellisuudessa kompensoivat matkailun aiheuttamaa ympäristökuormitusta?

Reilun matkailun yhdistyksen puheenjohtaja Julia Jänis pitää kompensointia periaatteessa hyvänä asiana.

– Meidän mielestämme on hyvä asia, että pyritään kompensoimaan, koska matkailu tuottaa valtavasti hiilidioksidipäästöjä ja on yksi ilmastonmuutokseen haitallisesti vaikuttavista aloista. Mutta mielestämme kompensoimisen ei pitäisi tarkoittaa sitä, että sitten matkustetaan hyvällä omallatunnolla kiinnittämättä huomiota muihin ympäristöasioihin.

Jänis muistuttaa, että liikennepäästöt eivät ole ainoa matkailun aiheuttama ympäristökuormitus. Matkailuala ylipäätään kuluttaa luonnonvaroja ja rokottaa luonnon monimuotoisuutta. Hiilidioksidipäästöjä kompensoimalla ei näitä asioita ehkäistä.

Suomalaisilla matkatoimistoilla kirjavia käytäntöjä ympäristövastuun saralla

Maailman suurimpaan matkailukonserniin kuuluva Finnmatkat tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden osallistua lentopäästöjä kompensoiviin hankkeisiin.

Finnmatkojen viestintäpäällikkö Anu-Eveliina Mattila väittää, että heidän kauttaan lahjoitetut eurot menevät paremmin perille kuin ympäristöjärjestöille tehdyt lahjoitukset.

Finnmatkat osallistuu ilmastoprojekteihin yksi plus yksi -periaatteella.

– Jos asiakas antaa euron, me annamme yrityksen puolesta toisen euron. Nämä rahat käytetään sitten erilaisiin ilmastoprojekteihin.

– Pienen hyvän omantunnon voi siis ostaa siinä matkavarauksen ohella, Mattila sanoo.

Tällä hetkellä Finnmatkojen saamat lahjoituseurot ohjataan Plan Vivon kautta Keniaan puiden istuttamiseen. Finnmatkojen osalta keskeisimmäksi ympäristövastuuteoksi Mattila nostaa kapasiteetin tehokkaan hyödyntämisen.

– Meillä on keskitytty ensinnäkin valmismatkayrityksenä suuriin volyymeihin eli pyrimme aina täyttämään meidän lennot aivan täyteen, jolloin hiilidioksidipäästömäärä per matkustaja on mahdollisimman vähäinen. Viime vuonna se oli meillä 99,5 prosenttia.

CWT Kaleva Travelin markkinointijohtajan Terhi Hakulisen mukaan matkatoimistot ovat eräänlaisia portinvartijoita.

– Asiakas voi aina tehdä valintoja: valita ympäristöystävällisempiä kuljetustapoja tai kestävää kehitystä paremmin tukevia hotelleja ja niin edelleen. Tässä matkatoimistoilla on ihan huippupaikka, koska kaikki nämä varaukset kulkevat tavalla tai toisella meidän kauttamme. Monesti meiltä kysytään suosituksia ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa näihin valintoihin.

Aurinkomatkojen kestävän kehityksen ohjelman parissa työskentelevä Antero Kaleva mainitsee Aurinkomatkojen merkittävimmäksi ympäristöteoksi uudenaikaisen lentoyhtiökumppanin valitsemisen.

– Aurinkomatkat käyttää omassa toiminnassaan lähes sataprosenttisesti Finnairin koneita. Finnairin lentokoneet ovat erittäin uusia ja sitä kautta ympäristöystävällisempiä. Näen, että tässä on iso askel, joka me pystytään ottamaan ympäristönsuojelemisen kannalta.

Julia Jänis Reilun matkailun yhdistyksestä summaa, että ympäristön kannalta tärkeintä olisi kehittää matkailubisnekseen kokonaisvaltaisesti kestävään kehitykseen nojaava ajattelutapa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.